1prey
1prey
Nieuws
24 december 2022

Tabee 2022, deel 1

1preyEINDEJAARSLIJSTJES | Het is weer die tijd van het jaar. Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2022 met de favoriete films van het jaar!

 Meningen verschillen, maar over één ding waren de medewekers van Schokkend Nieuws het allemaal eens: 2022 was een geweldig filmjaar voor genreliefhebbers. Het was voor velen dan ook een pittige taak om slechts vijf favorieten te kiezen. Vanaf vandaag plaatsen we elke dag een reeks persoonlijke toplijstjes van onze medewerkers, waarna op 31 december de grote top 10 van Schokkend Nieuws volgt.

LIEUWE VAN ALBADA

  1. SEVERANCE (Dan Erickson). Ik zet niet vaak series op deze lijstjes, maar voor Severance maak ik graag een uitzondering. Raar, intelligent, spannend, meeslepend en met een cast om van te smullen. Ik kan niet wachten op seizoen 2.
  2.  THE INNOCENTS (Eskil Vogt). De feel bad movie van het jaar laat je wegkijken, inkrimpen en nagelbijten, om vervolgens toch je ogen niet van het scherm te kunnen houden. Wat een kutkinderen, maar wat kunnen ze acteren!
  3.  EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). Een film waar alles al wel over gezegd en geschreven is, maar die niet kan ontbreken in een eindlijstje. Vooral in aktes één en twee doen de Daniels eigenlijk alles goed in deze enorm originele, ontroerende, grappige én kontschoppende film. Bij de tweede kijkbeurt vond ik ‘m net iets te lang duren, maar dat nemen we voor lief. Een film die Michelle Yeoh zo’n prachtrol geeft en daarmee introduceert aan een hele nieuwe generatie filmfans kan wat mij betreft een potje breken.
  4.  PREY (Dan Trachtenberg). In 2022 keerden een hoop genre-iconen terug op onze bioscoop- of televisieschermen, met wisselende succes. Tussen Leatherface, Ghostface, Pinhead, Michael Myers en Chucky was het ietwat verrassend de Predator die het meeste indruk maakte. PREY pakte het slim aan, zonder al te veel toeters en bellen en ging gewoon terug naar de basis: één predator versus (grotendeels) één mens. Het resultaat was episch.
  5. BARBARIAN (Zach Cregger). Een film waar je het beste blind in kan gaan, dus ik hou het kort: BARBARIAN laat zien dat je met een slimme casting, een lekkere plottwist en de nodige dosis humor de perfecte ingrediënten in huis haalt voor een heerlijke crowdpleaser.

    Eervolle vermeldingen:
    DEADSTREAM (Joseph Winter, Vanessa Winter) is de mix tussen EVIL DEAD 2 en PARANORMAL ACTIVITY waarvan je niet wist dat je hem nodig had, SCREAM V (Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett) is, ook al is Wes Craven er niet meer, een welkom bezoekje van een oude vriend, op THE MENU (Mark Mylod) staat het gerecht voor een verrukkelijk venijnig filmavondje, THE BLACK PHONE (Scott Derricksson) nam ik met plezier op, ORPHAN: FIRST KILL (William Brent Bell) overtrof alle verwachtingen en de nieuwe seizoenen van THE BOYS (Eric Kripke) en WHAT WE DO IN THE SHADOWS (Jemaine Clement) bewezen weer dat ze bij de beste series van dit moment horen.

ROBIN APPELO

  1. HELLRAISER (David Bruckner). Na al die teleurstellende vervolgen, eindelijk een reboot die de die-hard fans blij maakt.
  2. PEACEMAKER (James Gunn). Alleen voor de soundtrack, jammer dat je de hoofdrolspeler niet kan zien.
  3. TERRIFIER 2 (Damien Leone). Art is back en hoe!
  4. WEREWOLF BY NIGHT (Michael Giacchino). Eindelijk een goede Marvelfilm.
  5. THE WALKING DEAD: SEIZOEN 11 (Greg Nicotero). Alleen omdat ik er veel tijd in heb gestoken en ze eigenlijk moesten stoppen bij de voorlaatste aflevering.

DIDIER BECU

  1. NOPE (Jordan Peele). Een film waar iedereen wel een mening over had. Het visuele spektakel van 2022, de ode aan Spielberg die niemand zag aankomen en van de eerste tot de laatste minuut spannend. Een film waarin de hoofdrolspeelster een t-shirt van The Jesus Lizard draagt kan dan ook nooit mislukken.
    2. THE MENU (Mark Mylod). Anya Taylor-Joy mag van mijn part een telefoonboek (mocht dat nog bestaan) voorlezen, maar dit was sowieso de beste rol van Ralph Fiennes sinds Amon Goeth. De film is niet alleen visueel af, maar het is ook de middelvinger die de rijke klasse verdient.
    3. MEN (Alex Garland). Creepy as hell, en wat een fantastische actrice is die Jessie Buckley toch!
    4. EO (Jerzy Skolimowski). Een Poolse film waarin je anderhalf uur een ezel volgt? Op papier een saaie bedoening, maar op het grote scherm een mindfuck dat eruit ziet als het gedroomde bastaardkind van David Lynch en Gaspar Noé.
    5. CRIMES OF THE FUTURE (David Cronenberg). Niet iedereen was even wild van de nieuwste van David Cronenberg, toch deed de meester van de body horror het weer!

    En als het nog even mag deze honorable mentions: MAD HEIDI (Johannes Hartmann en Sandro Klopfstein). Met deze hilarische film werd meteen het genre van Swissploitation uitgevonden. Grindhousecinema op zijn best, en nog wel met Zwitserse kaas. HOLY SPIDER (Ali Abbasi). Uit het lijstje van de vijf geweerd omdat het geen genrefilm is, maar wel één van de beste films van 2022 tout court. BARBARIAN (Zach Cregger). Niet de beste film van het jaar, wel misschien de spannendste.

YFKE VAN BERCKELAER

  1. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). Meest originele film van het jaar met glansrollen van Michelle Yeoh en Ke Huy Quan! De drang om nu overal googly eyes op de plak is groot. Erg groot.
    2. HOUSE OF THE DRAGON (Ryan J. Condal, Miguel Sapochnik). Wat is leuker dan 3 draken? 16 motherfucking draken!!!
    3. HUESERA (Michelle Garza Cervera). Garza Cervera bewijst met Huesera waarom diversiteit binnen (horror)filmmakers zo belangrijk is en zet hier een ongekend goed en verfrissend (en onbehaaglijk) speelfilmdebuut neer.
    4. PEACEMAKER (James Gunn). Ik lach zelden hardop om iets op tv, maar hier lag ik krom. John Cena verdient het om door elke adelaar geknuffeld te worden.
    5. RRR (S.S. Rajamouli). Groots. Overweldigend. Onvergetelijk. Onbeschrijflijk. En dan met liedjes. Ga de films gewoon zien, dan snap je wat ik bedoel.

BASJE BOER

  1. THREE THOUSAND YEARS OF LONGING (George Miller)
    2. GUILLERMO DEL TORO’S PINOCCHIO (Guillermo del Toro, Mark Gustafson)
    3. NOPE (Jordan Peele)
    4. THE MATRIX RESURRECTIONS (Lana Wachowski)
    5. AVATAR: THE WAY OF WATER (James Cameron)

JAN DOENSE

  1. BARBARIAN (Zach Cregger). Blanco afdalen in de krochten van deze voortdurend verrassende nachtmerrie van debutant Zach Cregger heeft absoluut de voorkeur!
  2. VORTEX (Gaspar Noé). De horror van ouderdom en dementie, verbluffend in beeld gebracht door (voormalig?) enfant terrible Gaspar Noé en met een verrassend acteerdebuut van maestro Dario Argento.
  3. X (Ti West). Hommage aan de 70s én verrassende taboedoorbreker in één, en oh boy: Ti West heeft er nog twee in petto!
  4. THE TRAGEDY OF MACBETH (Joel Coen). Joel Coen gaat solo en creëert de origineelste en engste weird sisters ooit.
  5. MEN (Alex Garland). Alex Garland mag dan een man zijn maar holy crap, wat een waanzinnige feministische folk- annex body horrorfilm heeft hij gemaak en holy crap, wat een fenomenale acteerprestaties levert Rory Kinnear!

Bummer van het jaar: OCCHIALI NERI (Dario Argento) Maestro, cosa è successo?

HEDWIG VAN DRIEL

  1. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). Zo doe je dus een multiverse die wel emotionele impact heeft.
  2. NOPE (Jordan Peele). Net als US zit NOPE bomvol ideeën. Het past allemaal niet allemaal zo netjes in elkaar als bij GET OUT, maar het blijft knap hoe Jordan Peele zoveel stof tot nadenken weet te verpakken in zulk ouderwets strak vermaak.
  3. PREY (Dan Trachtenberg). Naast ANDOR en de PINOCCHIO van Guillermo del Toro bewees deze film dit jaar dat uitgaan van bestaand “IP” tot fantastische resultaten kan leiden, als je maar een goede invalshoek hebt … en vervolgens niet achterover gaat zitten leunen.
  4. KIMI (Steven Soderbergh). Soms vergeet je wel eens dat Soderbergh een van onze beste werkende regisseurs is – hij maakt zoveel, zo nonchalant, waarbij het meeste niet bedoeld is om meer te zijn dan een vingeroefening. Ook KIMI is makkelijk over het hoofd te zien: anderhalf uur (om precies te zijn: 89 minuten) vermakelijke thriller. Aan de andere kant: waren er maar meer thrillers zo bescheiden, competent, en bevredigend. Zo is KIMI eigenlijk net de perfect bereide cheeseburger uit THE MENU, een film die de lijst net niet heeft gehaald (ondanks de heerlijke rollen van Ralph Fiennes, Nicholas Hoult en Hong Chau, die ik toch nog even wil noemen).
  5. I’M YOUR MAN (Maria Schrader). Op de plek voor de film die te weinig aandacht heeft gekregen deze charmante romcom over een vrouw en de robot die haar perfecte partner zou moeten zijn.

    Eervolle vermeldingen: DECISION TO LEAVE (Park Chan-wook), misschien wel de beste film van het jaar, maar voor mij net niet “SN” genoeg en twee spookverhalen met Tilda Swinton in de hoofdrol(len): MEMORIA (Apichatpong Weerasethakul) en THE ETERNAL DAUGHTER (Joanna Hogg).

    Top 5 televisie:

  1. SEVERANCE (Dan Erickson)
  2. STATION ELEVEN (Patrick Somerville)
  3. ANDOR (Tony Gilroy)
  4. YELLOWJACKETS (Ashley Lyle, Bart Nickerson)
  5. STAR TREK: STRANGE NEW WORLDS (Akiva Goldsman, Alex Kurtzman, Jenny Lumet)

YPE DRIESSEN

  1. BARBARIAN (Zach Cregger). Alleen al voor die ene geniale scène-overgang.
    2. THE INNOCENTS (Eskil Vogt). Ingehouden en zinderend tegelijk.
    3. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). Alles behalve ingehouden. Mijn vriend maakt het uit als ik deze niet noem.
    4. MOLOCH (Nico van den Brink). Kwam er maar elk jaar minstens één degelijke Nederlandse horrorfilm uit.
    5. BODIES BODIES BODIES (Halina Reijn). Door onze SN-recensent aangezien voor wat het op de hak neemt. Fantastische twist.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!