3men
3men
Nieuws
24 december 2022

Tabee 2022, deel 3

3menEINDEJAARSLIJSTJES | Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2022 met de favoriete films van het jaar. Hier is deel 3!

Meningen verschillen, maar over één ding waren de medewekers van Schokkend Nieuws het allemaal eens: 2022 was een geweldig filmjaar voor genreliefhebbers. Het was voor velen dan ook een pittige taak om slechts vijf favorieten te mogen kiezen, maar het is gelukt. Tot zaterdag plaatsen we elke dag een reeks persoonlijke toplijstjes van onze medewerkers, waarna op 31 december de grote top 10 van Schokkend Nieuws volgt. Lees ook: Deel 1 en deel 2.

JONS KLAESSENS

  1. DECISION TO LEAVE (Park Chan-wook). Deze romantische thriller van de meester Park Chan-wook liet mijn hele lichaam tintelen met iedere perfect camerabeweging en elke vlijmscherpe cut.
  2. AVATAR: THE WAY OF WATER (James Cameron). Een actie-epos van meer dan drie uur dat oprecht emotionee raakt. Hoe durfden we ooit aan James Cameron te twijfelen.
  3. BARBARIAN (Zach Cregger). Een briljante combinatie van doodenge gangen, Justin Long bewapend met een rolmaat en een knotsgek einde. De MALIGNANT van dit jaar.
  4. NOPE (Jordan Peele). Je kunt er eindeloos interessante stukjes over schrijven, maar het bovenal gewoon een hele goede bioscoopfilm.
  5. THE NORTHMAN (Robert Eggers). Zelfs met de studio die over zijn schouder meekeek heeft Robert Eggers een mythe van vuur, bloed een krijsen uit Hamlet gesmeed. De director’s cut gaat goddelijk worden.

JULIUS KOETSIER

  1. BARBARIAN (Zach Cregger). High concept-horrorfilm die op alle fronten raak schiet. Intelligent en actueel zonder de pretentie ‘elevated’ te zijn, grappig zonder knipoog en ouderwets spannend.
  2. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). De film waar dit jaar niet aan te ontsnappen viel. Michelle Yeoh beleeft een schitterende derde comeback.
  3. CRIMES OF THE FUTURE (David Cronenberg). Nog een comeback: Cronenberg leek zijn karakteristieke combinatie van sciencefiction en bodyhorror na EXISTENZ achter zich gelaten te hebben, maar na 23 jaar voegt hij nog een van zijn meest humoristische en sensuele films toe aan dat lijstje.
  4. GUILLERMO DEL TORO’S PINOCCHIO (Guillermo del Toro, Mark Gustafson). De gelijkenissen met Disneys inspiratieloze remake van dit jaar zijn misschien nog opvallender dan de verschillen, maar Del Toro laat zien hoe de moderniseringen wél kunnen werken.
  5. SCREAM (Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett). De ooit verfrissende ‘zelfbewuste’ horror voelt nu aangenaam nostalgisch in de beste SCREAM in zeker een kwart eeuw.

 

ROMY VAN KRIEKEN

  1. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). Deze film is ‘everything’ en vaak ‘all at once’: grappig, spannend, ontroerend, filosofisch en prettig gestoord.
  2. THE MENU (Mark Mylod). Ook al weet je dat het misgaat; je vreet gewoon door om deze masterclass van chef Ralph Fiennes te zien.
  3. ICH BIN DEIN MENSCH (Maria Schrader). Voor een leuke scifi heb je helemaal geen megabudget of sfx nodig, maar een goed verhaal en dito acteurs.
  4. BELLE (Mamoru Hosoda). Van deze film kun je bijna net zo hard genieten als je hem zonder ondertitels ziet, want man, wat is dit mooi!
  5. DON’T WORRY DARLING (Olivia Wilde). Niet helemaal geslaagd maar zo intrigerend dat je de deelname van Harry Styles graag door de vingers ziet.

 

BART OOSTERHOORN

  1. SOMETHING IN THE DIRT (Aaron Moorhead, Justin Benson). De zoveelste voltreffer van en met duizendpoten Moorhead & Benson, die deze film opdragen aan ‘making movies with friends’. Gelaagde sciencefiction boordevol genrereferenties, maar ook een aandoenlijke buddy movie waarin visuele effecten zeer spaarzaam en des te effectiever worden gebruikt.
  2. MEN (Alex Garland). Diep naargeestige film met, naast gruwel, vreemd genoeg toch ook rake humor.
  3. NOPE (Jordan Peele). Daniel Kaluuya speelt de ultieme onverstoorbare cowboy in traag, maar imposant sciencefiction epos.
  4. BARBARIAN (Zach Cregger). Indrukwekkend speelfilmdebuut van Cregger, gekenmerkt door haarspeld plotwendingen, maar ook ouderwets bevredigende ‘jump scares’.
  5. VORTEX (Gaspar Noé). Relatiedrama over dementie in een genrefilmlijstje? Wèl als Gaspar Noé achter de camera staat en Dario Argento ervóór. Horror in een andere gedaante.

REMCO POLMAN

  1. SPEAK NO EVIL (Christian Tafdrup)
  2. MEN (Alex Garland)
  3. THE MENU (Mark Mylod)
  4. NOPE (Jordan Peele)
  5. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan)

BART VAN DER PUT

  1. CRIMES OF THE FUTURE (David Cronenberg)
  2. MAD GOD (Phil Tippett)
  3. WEDNESDAY (Tim Burton)
  4. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan)
  5. PREY (Dan Trachtenberg)

    Het hoogtepunt van het jaar waarin mijn leven een Cronenbergfilm werd, was een Cronenbergfilm waarmee ik weer kan leven. MAPS TO THE STARS (2014) was een pijnlijke miskleun en het leek lang alsof het daarbij bleef. CRIMES OF THE FUTURE is geen meesterwerk, maar de terugkeer naar de essentie maakt de film tot een echte Cronenberg van vlees en bloed. Het was ook mooi om eindelijk een volmaakt autonoom werk van animator Phil Tippett te zien en weer eens door een nieuwe Tim Burton geraakt te worden. Hoop doet leven!

ARIE REISINGER

  1. ANDOR (Tony Gilroy)
  2. NOPE (Jordan Peele)
  3. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan)
  4. MEN (Alex Garland)
  5. BONES AND ALL (Luca Guadagnino)

BRAM ROZA

  1. EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE (Daniel Scheinert, Daniel Kwan). De beste sciencefictionfilm en de beste komedie van het jaar. And then some. Maximalisme van de bovenste plank.
  2. MAD GOD (Phil Tippett). Misschien niet echt een van de beste films van 2022 maar de liefde die de afgelopen dertig jaar in dit collageproject is gestoken spat van het doek. Maximalisme in een heel andere vorm. Donker, kritisch, grappig en goor.
  3. NOPE (Jordan Peele). Voor een vette ufo-film ben ik altijd te porren. Tof te zien dat een concept als Horror of the Heights (Arthur Conan Doyle, 1913) weer nieuw leven in wordt geblazen.
  4. CRIMES OF THE FUTURE (David Cronenberg). Bij lange na niet Cronenbergs beste maar het is wel op en top Cronenberg. Sterker nog, het lijkt wel of dit z’n eerste film is waaruit al z’n andere films zijn ontsproten.
  5. MOLOCH (Nico van den Brink). Ook dit is niet een van de beste films van het jaar maar wel een van de betere nederhorrorfilms van de afgelopen tijd. Oerhollandse folkhorror met production value. Het deed me zelfs af en toe denken aan DE JOHNSONS!

Honorable mentions: THE NORTHMAN (Robert Eggers), MEN (Alex Garland), IN THE EARTH (Ben Wheatley), LAMB (Valdimar Jóhannsson), BARBARIAN (Zach Cregger)

 

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!