Malignant
Malignant
Nieuws
25 december 2021

Tabee 2021, deel 1

MalignantEINDEJAARSLIJSTJES | Het is weer die tijd van het jaar. Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2021 met de favoriete films van het jaar!

Ondanks wederom een vrij bizar filmjaar waarin corona een veel te groot stempel drukte op filmreleases en bioscopen, was er ook dit jaar gelukkig nog genoeg moois te zien. Vanaf vandaag plaatsen we elke dag een portie favoriete films van onze medewerkers, waarna op 31 december de grote top 10 van Schokkend Nieuws volgt.

LIEUWE VAN ALBADA (redactielid)

  1. MALIGNANT (James Wan). De liefdesbaby van Henenlotter, Romero en Argento. Een film waarvan je zegt ‘zo maken ze ze eigenlijk niet meer!’ maar James Wan maakte hem wel.
  2. CAVEAT (Damian McCarthy). Van begin tot eind beklemmende griezelfilm die bij vlagen zo eng is dat je geen nagels meer overhoudt.
  3. BENEDETTA (Paul Verhoeven). Seks, intriges, geweld, visioenen en een hoofden afhakkende Jezus. Wat wil je nog meer?
  4. SEANCE (Simon Barrett). Laat je niet weerhouden door de generieke titel. Simon Barrett (YOU’RE NEXT, THE GUEST) maakt van zijn regiedebuut een smakelijke slasher met een vleugje giallo en een bovennatuurlijk sausje. En de stoerste final girl sinds… nou ja, sinds YOU’RE NEXT eigenlijk.
  5. MIDNIGHT MASS (Mike Flanagan). Mike Flanagan kan gewoon geen slechte dingen maken. MIDNIGHT MASS is misschien minder eng dan THE HAUNTING OF HILL HOUSE, maar heeft een emotionele lading van heb ik jou daar, gedragen door een geweldige cast (en machtige monologen).

    Special mentions: LAMB, PSYCHO GOREMAN, THE GREEN KNIGHT, BROADCAST SIGNAL INTRUSION, BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES.

ROBIN APPELO (promotiemedewerker)

  1. TITANS, seizoen 3 (Greg Walker). Jason Todd dood, Red Hood rises. Mix dat met het donkere van de voorgaande seizoenen en je hebt een topper.
  2. ARMY OF THE DEAD (Zack Snyder). De film brengt meer vragen dan antwoorden, dus het wachten is op de serie die de aanloop hiernaar laat zien. De combi van The Animal Batista en zombies is echter zo goed. Ze hebben zelfs hetzelfde acteerniveau.
  3. WILLY’S WONDERLAND (Kevin Lewis). Nic Cage die niets zegt en het opneemt tegen animatronics from hell. YES PLEASE!
  4. INVINCIBLE (Robert Kirkman). Jongen wordt eindelijk superheld en stapt in de voetsporen van papa. Oh, en mix dat met gruwelijke actie en gore en je hebt een top animatieserie.
  5. THE SUICIDE SQUAD (James Gunn). Net als de comics, eindelijk een DC Universe-waardige film.

DIDIER BECU (schrijver)

  1. THE INNOCENTS (De Uskyldige) (Eskil Vogt). THE INNOCENTS, of in het origineel Noors ‘De Uskyldige’ is het filmdebuut van Eskil Vogt, de rechterhand van arthouse-cineast Joachim Trier. De Noor kiest voor zijn eerste langspeler een luguber horrorverhaal over een groep kinderen met telekinetische gaven. De hand van Stephen King is nooit ver weg.
  2. BENEDETTA (Paul Verhoeven). Paul Verhoeven deed het ook op zijn 83e weer, ofschoon hij deze keer gewoon de nunsploitation in een light-versie reanimeerde. Maar het werkte wel!
  3. TITANE (Julia Ducournau). Geheel onverwachts kaapte de regisseuse van RAW het afgelopen jaar de Gouden Palm in Cannes weg. Hoewel je de verontwaardigde reacties met een flink pak zout mag nemen blijft TITANE toch een heerlijk gedurfd en grensverleggend stukje sprankelende cinema.
  4. LAMB (Valdimar Jóhannsson). Een IJslandse mindfuck van wat-heb-je-me-nou? van Valdimar Jóhannsson met Noomi Rapace in de hoofdrol. Een film die weliswaar net iets te traag begint, maar eens het lammetje uit de mouw komt krijg je filmbeelden te zien die je nooit meer in je leven zal vergeten.
  5. LAST NIGHT IN SOHO (Edgar Wright). Voor de vijfde plaats werd het kiezen tussen het visueel imposante DUNE van Villeneuve of het al even in het oog springende LAST NIGHT IN SOHO. Wie weet dat Anya Taylor-Joy, van wie we in de toekomst nog veel zullen horen, er iets mee te maken heeft dat Edgar Wrights markante ode aan de giallo alsnog mijn lijstje mocht afsluiten.

YFKE VAN BERCKELAER (columnist)

  1. TITANE (Julia Ducournau). Een vrouw raakt zwanger van een auto. En da’s nog maar in de eerste vijf minuten van TITANE. Daarna wordt het alleen nog maar bizarder, mooier, harder, ontroerender, alles. Je suis la.
  2. PROMISING YOUNG WOMAN (Emerald Fennell). Geweldige film waar de meningen geheid over verdeeld zijn, maar die voor mij een van de hoogtepunten van het jaar was.
  3. BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES (Junta Yamaguchi). Als ik mezelf van twee minuten uit het verleden iets kon vertellen dan zou het zijn om geen seconde langer te wachten met deze film zien. En daarna nog eens, en nog eens, en nog eens. De meest originele (en waanzinnig knap gemaakte) film in tijden!
  4. BENEDETTA (Paul Verhoeven). Het moet raar lopen wil een film van Paul Verhoeven niet op mijn jaarlijst komen, en deze kruising tussen FLESH & BLOOD en ELLE was weer een absolute parel zoals alleen Verhoeven ze maken kan.
  5. WANDAVISION (Jac Schaeffer). Dit had zo fout kunnen gaan. Maar het resultaat was alllesbehalve dat en gaf ons een prachtige serie over rouw en liefde die zich afspeelt in de wereld van ALLE sitcoms.

BASJE BOER (schrijver)

  1. MALIGNANT (James Wan). Was MALIGNANT de allerbeste genrefilm van 2021? Dat durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat het de film was die er het best in slaagde om het plezier over te brengen dat bij genrefilms hoort. (LAST NIGHT IN SOHO deed daar ook een poging toe, en faalde.)
  2. TITANE (Julia Ducournau). TITANE is zo’n film die je het best kunt omschrijven als een “achtbaanrit”. Geen moment wist ik waar we naartoe gingen, maar ik had er alle vertrouwen in dat het interessant zou zijn. Een buitenissige film, maar geen oppervlakkige.
  3. CANDYMAN (Nia DaCosta). Niet zo sterk als het origineel, maar alleszins interessant, erg mooi, en op een prettige manier stemmig.
  4. OLD (M. Night Shyamalan). Is OLD helemaal geslaagd? Nee. Is hij goed? Geen idee. Maar het is een film zoals ik die nog niet eerder heb gezien, en dat is ook wat waard.
  5. VENOM: LET THERE BE CARNAGE (Andy Serkis). Deze sequel is de enige film die ik dit jaar in de bioscoop zag, op NO TIME TO DIE na misschien, die gewoon niets anders was dan ontzettend vermakelijk.

HANS DEWIJNGAERT (schrijver)

  1. MIDNIGHT MASS (Mike Flanagan). Mike Flanagan in Stephen King-modus met een geweldige Hamish Linklater als enigmatische priester die een klein dorpje in zijn greep krijgt. Intrigerend en bezwerend.
  2. THE NIGHT HOUSE (David Bruckner). Wat begint als een clichématige spookhuisthriller draait toch helemaal anders uit. Geen enger beeld dit jaar dan de ‘negative space man’.
  3. MALIGNANT (James Wan). Eindelijk nog eens ouderwets alle-remmen-los genrewerk met dank aan zowel Hitchcock, De Palma als Argento.
  4. COME TRUE (Anthony Scott Burns). Mooie kruisbestuiving van arthouse, B-horror en SF die baadt in een Cronenbergiaans jaren 80-sfeertje met synthesizermuziek.
  5. FEAR STREET PART 1: 1994 (Leigh Janiak). Een hoofd door de broodsnijmachine dat er in nette plakjes terug uitkomt: je verwacht het niet in een film naar de jeugdboeken van R.L. Stine, maar je krijgt het wel.
     

JAN DOENSE (bestuursvoorzitter en mede-oprichter)

  1. THE FATHER (Florian Zeller). De horror van dementie, magistraal verbeeld door Anthony Hopkins en geholpen door een meesterlijke montage en dito art direction.
  2. RIDERS OF JUSTICE (Anders Thomas Jensen). De WTF!?-film van het jaar. 
  3. SQUID GAME (Hwang Dong-hyuk). Genadeloos commentaar op de condition humaine.
  4. LAST NIGHT IN SOHO (Edgar Wright). Heerlijke retrohorror met een soundtrack waar Tarantino een puntje aan kan zuigen.
  5. TITANE (Julia Ducournau). Op ieder potje past een dekseltje, dat is volgens mij wat deze film wil zeggen.

    Bummer van het Jaar: DUNE. Even saai als de eerste LORD OF THE RINGS, maar dan ook nog zonder de humor van die film.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!