A Sound of Thunder(2005)

De firma Time Safari organiseert in de nabije toekomst reisjes naar het verre verleden. Rijke avonturiers kunnen voor veel geld op een dinosaurus jagen en de kick van hun leven krijgen. Die kick verandert al snel in de schrik van hun leven, want door een kleine misstap van één van de expeditieleden wordt de toekomst veranderd. En dat heeft verstrekkende gevolgen voor het heden.

Om de kosten te drukken werd A SOUND OF THUNDER in 2002 opgenomen in Praag. Onvoorziene natuurverschijnselen stuwden de uitgaven echter torenhoog op. Door de overstromingen die dat jaar de Tsjechische hoofdstad teisterden, liep de productie aanzienlijke vertraging op, met als pijnlijk gevolg: een failliete productiemaatschappij. Desondanks werd A SOUND OF THUNDER in een later stadium voor een appel en een ei voltooid, maar de ‘waterschade’ blijft nog zichtbaar. Met name de goedkope special effects zijn niet meer van deze tijd en ontstijgen nergens de kwaliteit van een willekeurige Power Rangers-aflevering. Hoofdrolspelers Burns en McCormack lopen verdwaasd door virtuele decors, waarbij de dubbele digitale videolagen zo opvallend zijn, dat identificatie met de filmhelden nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt.

Maar misschien dat het gegeven (naar een kort verhaal uit het boek The Golden Apples of the Sun (1953) van Ray Bradbury) sowieso om problemen vroeg. A SOUND OF THUNDER mag met zijn vermakelijke, vijftig jaar oude premisse aardig op papier staan, inmiddels zijn vele andere schrijvers en filmmakers met dezelfde ideeën aan de haal gegaan. De tijdreiscomplicaties kwamen allemaal al aan bod in THE TERMINATOR, THE LANGOLIERS, (Hyams eigen) TIMECOP en onlangs in THE BUTTERFLY EFFECT en THE JACKET. Ironisch dat een film met zo’n futuristisch thema is ingehaald door de tijd.

Copyright Ruben van Eijl. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #67, najaar 2005 .

© Ruben van Eijl
1 oktober 2005