De zoon van een circusexploitant is op jeugdige leeftijd getuige van een ongehoord bloederig familiedrama, waarbij zijn vader de armen van zijn moeder afhakt en vervolgens de hand aan zichzelf slaat. Jaren later komt zijn moeder hem ophalen bij de inrichting waar hij zijn traumatische jeugd voortdurend herbeleeft.
SANTA SANGRE betekende de terugkeer van Alejandro Jodorowsky naar het witte doek. Twintig jaar geleden waren de meningen over zijn surrealistisch-psychedelische cultfilms EL TOPO en THE HOLY MOUNTAIN sterk verdeeld De een vond Jodorowsky een genie, de ander een egotripper. SANTA SANGRE is zijn minst zweverige film, maar evengoed wederom een aanslag op het incasseringsvermogen van de serieuze filmliefhebber. Een stortvloed van holle symboliek en een overdosis aan menselijke afwijkingen kenmerken ook deze film. Er is door serieuze filmcritici gesuggereerd dat Jodorowsky hier een allegorisch toekomstbeeld van Mexico schetst en daarbij finaal onderuit gaat. Volgens mij moet je een filmende godheid niet proberen te ontleden maar je gewoon laten verblinden door zijn kleurenpracht. Zoveel goeroes zijn er nu ook weer niet aktief in de bioskoop. Ik heb het licht gezien en het was goed. Hallelujah. **** Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #3, p11.