Evil Dead(2013)

EVIL DEAD racet voort als een speedboot op een rivier van bloed. Maar is bloed en vaart genoeg om het origineel te doen vergeten?

Mia wil afkicken van haar heroïneverslaving en waar kan je beter cold turkey gaan dan in een afgelegen hutje in het bos? Ze wordt begeleid door broer David, vrienden Olivia en Natalie en een John Lennon-lookalike genaamd Eric. Nog voordat het afkicken goed en wel is begonnen, vinden de vrienden een mysterieus oud boek in de kelder. Eric negeert de levensgrote waarschuwing (“Leave this book alone!”) en leest de in een vreemde taal geschreven teksten hardop voor. Hij beseft niet dat hij daarmee een oude kracht loslaat op zijn vrienden, die daardoor één voor één zullen worden bezeten door bloeddorstige demonen…

EVIL DEAD is de zoveelste in de eindeloze rij horrorklassiekers die momenteel een remake krijgen. Een belangrijk verschil is, dat de regisseur van het origineel, Sam Raimi, altijd de rechten van zijn film in handen heeft gehouden en dus zélf bepaalde hoe en wanneer de hervertelling tot stand zou komen. Samen met Bruce Campbell en Robert G. Tapert, respectievelijk hoofdrolspeler en executive producer van het origineel, produceerde hij de remake. Het trio trok voor de regie debutant Fede Alvarez aan. De Uruguayaan dankt dit aan zijn korte film ATAQUE DE PANICO (2009), waarin Montevideo wordt aangevallen door gigantische robots. Alvarez en kompaan Rodo Sayagues schreven het script, dat later door Diablo Cody (JUNO, JENNIFER’S BODY) werd gepolijst. Raimi, Campbell en Tapert wisten duidelijk wat ze deden, want dit is één van de meer geslaagde remakes geworden. In veel opzichten blijft EVIL DEAD trouw aan het origineel.

Het lollige gehalte van EVIL DEAD II en ARMY OF DARKNESS is geheel verdwenen. Dit is een bloedserieuze horrorfilm. EVIL DEAD zit propvol gore. Er worden ledematen afgezaagd, er wordt in tongen gesneden, door wangen gekliefd en er spuit een ongelooflijke hoeveelheid bloed door het beeld. En dan te bedenken dat de film eerst een NC-17 rating had, die is teruggeschroefd naar een R rating… We hebben in tijden niet zo’n smerige film in de bioscoop gezien.

Al dat bloed en geweld gaan wel ten koste van de spanning. Er zijn weliswaar wat schrikmomenten, maar Alvarez doet toch vooral zijn best ons te laten gruwelen van het expliciet in beeld gebrachte geweld. Men koos er gelukkig voor om zo min mogelijk CGI te gebruiken. EVIL DEAD is een pleidooi voor het ouderwetse, praktische effectenwerk. En wat ziet dat hak- en snijwerk er goed uit… Dit is smullen voor elke gorehound.

Er is bewust voor gekozen Ash uit het verhaal weg te laten (Hoewel? Fans van het origineel doen er goed aan de aftiteling even uit te zitten.). Een verstandige keuze, want de fans hadden waarschijnlijk niemand anders dan Bruce Campbell geaccepteerd. (Persoonlijk zou ik Nicholas Brendon van Buffy the Vampire Slayer een uitstekende Ash gevonden hebben, maar dat terzijde). Al zet Jane Levy als Mia een sterke rol neer en doet ze haar uiterste best om het gat op te vullen, het gevolg is wel dat we het nu moeten doen zonder gedenkwaardig hoofdpersonage.

Er zijn meer gemiste kansen. Het thema van verslaving is interessant en origineel, en een goede reden om de jongeren naar het hutje in het bos te laten vertrekken, maar er had méér mee gedaan kunnen worden. Demonen als metafoor voor verslaving bijvoorbeeld… een voorzet die er om smeekt ingekopt te worden. Alvarez en co laten het na.

Maar er gaat, zoals gezegd, dus ook een heleboel wél goed. Dit is een film die geen seconde zal vervelen: er gebeurt zó veel en in een zo razend tempo dat je aan het doek gekluisterd zit. De film is grimmig, intens en meeslepend. De gore is geweldig. EVIL DEAD is een achtbaanrit van een film: snel, hard en bijzonder onderhoudend. Maar beter dan het origineel? Dat toch echt niet.

Distributie: Universal. Release NL: 2 mei, BE: 15 mei 2013. Copyright: Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 mei 2013.

1 mei 2013
    Evil Dead