Jennifer’s Body(2009)

Als je Megan Fox cast als sexy cheerleader from hell, dan weet je dat JENNIFER’S BODY bekijks zal trekken. Gelukkig blijkt deze horrorkomedie wel iets meer om het lijf te hebben.

Wat overigens niet wil zeggen dat de pretenties groot waren. Diablo Cody, de pittige tante die na een carrière als stripper en blogger het Oscarwinnende scenario schreef van JUNO, had duidelijk zin in een verzetje. Regisseur Karyn Kusama (AEON FLUX) kennelijk ook. En wat is er dan leuker dan de poster girl uit TRANSFORMERS, Fox dus, tegenover Amanda Seyfried op te stellen, dat vreselijk brave meisje uit MAMA MIA!, en vervolgens een beetje tegen de verwachtingen in te gaan?

In Devil’s Kettle, het soort plaatsje dat je in bijna iedere tienerhorrorfilm aantreft, ontmoeten we Jennifer Check (Fox) en Needy Lesnicky (Seyfried). Het zijn beste vriendinnen, al hun leven lang, maar ze verschillen enorm. Jennifer is een blonde knockout die alle jongens moeiteloos om haar vinger windt. Needy is haar voetveeg en absoluut trouw aan haar vriendje Chip (Johnny Simmons). Wanneer een rondtoerende jongensband Devil’s Kettle aandoet en Jennifer zich door hen laat meelokken, gebeurt er iets waardoor zij verandert in een bloeddorstige mannenverslindster. Letterlijk. ‘She’s evil… and not just highschool evil.’

Scenariste Cody zet met liefde en humor de clichés van de klassieke tienerhorror op z’n kop. Vampirisme in suburbia, de jock en de cheerleader, en zelfs de lesbische kus ontbreken niet – maar tegelijkertijd is de ongelijke meidenvriendschap tussen Jennifer en Needy invoelbaar uitgewerkt, is Chip de scream queen van het verhaal en ziet Needy zich gedwongen in een vreselijk lelijke promjurk door het bos te rennen.

Cody kan zich bovendien, en dat maakte JUNO ook al bijzonder, goed inleveren in de wereld van tieners en hun manier van praten. JENIFFER’S BODY barst van uitdrukkingen als ‘Freaktarded’ en ‘You give me such a wetty’. Het optreden van J.K. Simmons (met vreemd haar!) als softe docent is hilarisch. Zo’n scène als die waarin Needy en Chip voor het eerst met een condoom hannesen is dan weer bijna onroerend, maar Jennifers’ commentaar zorgt ervoor dat het allemaal niet té zoet wordt: ‘Smells like Thai Food in here. Have you been fucking?’

Het scenario is, kortom, erg leuk. Dat de film toch nèt iets mist, ligt aan de brave regie van Kusama. Desondanks: nadat Cody heel vilein slappe popbands als Maroon 5 heeft afgeserveerd, mag JENNIFER’S BODY ook genoteerd worden als een van de weinige teenhorrors met een fatsoenlijke punkrock soundtrack.

Di: Warner (NL: 15 oktober / BE: 21 oktober)

Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 oktober 2009.

14 oktober 2009