Æon Flux(2005)

Het is tegenwoordig bijna niet meer voor te stellen, maar ooit vertegenwoordigde MTV baanbrekende televisie. Geen beter voorbeeld daarvan dan de Liquid Television-uitzendingen uit het begin van de jaren negentig, waarin animators nagenoeg vrij spel kregen om de vreemdste ideeën te lanceren.

Een van hen was Peter Chung, een ambitieuze jonge tekenaar die zat te verpieteren als animator van Nickelodeons Rugrats. Zijn aandeel in de Liquid Television was Aeon Flux, een futuristische anime waarin de gelijknamige heldin ten strijde trok tegen een volstrekt onduidelijke vijand. Feitelijk was alles aan de korte films (van ca. vier minuten) compleet ondoorzichtig, behalve dat de zwijgende Aeon aan het eind van elke aflevering gewelddadig aan haar eind kwam. Maar de animatie was inventief en Chung toonde zich een ambitieus verteller in de toen populaire cyberpunk-traditie. Niet verwonderlijk dus dat MTV hem opdracht gaf een serie langere afleveringen te produceren. Het bleef bij één seizoen, waarna de zender toch liever zijn geld stopte in minder cryptische animatieseries als Beavis and Butt-head en The Maxx. Chung zou later opduiken als producent van het Animatrix-project. Met de recente live-action-versie van Aeon Flux heeft hij geen enkele bemoeienis gehad. Dat uitgerekend Aeon Flux en niet Beavis & Butt-head nu een degelijke dvd-release krijgt, hangt natuurlijk direct samen met het uitbrengen van die speelfilm. Paramount heeft zich daarbij keurig van zijn taak gekweten. Chung mocht het beeld grondig verbeteren, wat heeft geleid tot iets warmere kleuren en extra diepte. Er is audiocommentaar (geen aanbeveling, want Chung is een moeizame prater) en in een doorwrochte making of wordt nog even duidelijk gemaakt hoe ‘cutting edge’ de serie was. ‘Invloedrijk’ zou te ver gaan, daarvoor is Aeon Flux simpelweg te vreemd. Chung wilde zichzelf zo graag bewijzen als animatietalent, dat hij ervoor koos ver van de gebaande paden te blijven. Dat werkt nog het beste in de korte films die midden in een actiemoment beginnen, zodat de kijker maar moet uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. De vertelstijl is puur cinematografisch, met afwijkende camerastandpunten en een hoge vaart. Veel van de vondsten roepen herinneringen op aan THE MATRIX, zoals wanneer insecten worden geïmplanteerd in mensen. En Aeon zelf, met haar zwartleren stoeipakje en grote vaardigheid in martial arts, is een onmiskenbare voorloopster van de door Carrie-Anne Moss gespeelde Trinity uit die film. Kreeg Chung misschien de eervolle opdracht van The Animatrix omdat de Wachowski’s zich schuldig voelden zoveel van hem gepikt te hebben? Met de overgang naar de langere episodes liep Chung wel tegen een probleem op. Hij moest om de aandacht vast te houden toch met een verhaalstructuur komen. Dat is niet echt goed gelukt, al horen we Aeon nu praten en krijgt ze een antagonist met wie ze een haat/liefde-verhouding heeft (Trevor Goodyear). Ook leren we meer over de stad Bregna, waar de verhalen zich afspelen. Maar over het algemeen is Chungs visie te ondoorzichtig om er echt door gegrepen te worden. Neem de beoogde eerste lange aflevering, The Demiurge, volgens de bedenker handelend over een missie om God te vermoorden. MTV verwierp hem als pilot. Niet uit religieuze bedenkingen, nee, de zender kon er gewoon geen touw aan vastknopen. Ook mocht Chung volop zijn seksuele fantasieën botvieren, wat leidde tot opvallend veel close-ups van tongen in actie. Een en ander heeft tot spraakmakende animatie geleid, zonder dat je kunt spreken van een echte klassieker. Daarvoor zijn teveel ideeën inmiddels achterhaald. Maar de box laat wel zien dat het soms loont jong talent zijn gang te laten gaan. Een constatering die het huidige MTV zich ter harte zou kunnen nemen.

Film **1/2 / Extra’s ***1/2 Copyright Mark van den Tempel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #69, p45.

© Mark van den Tempel
    Æon Flux