BIOSCOOP/DVD/VOD

11-11-11(2011)

BIOSCOOP/DVD/Geesten en andere schimmige wezens uit horrorfilms moeten dringend op een cursus efficiënt communiceren. Ook in 11-11-11, de nieuwe van Darren Lynn Bousman, orakelen ze steeds maar weer ‘dat hij je komt halen’ en ‘dat ze hier zijn’. ‘Pas op! Kijk uit!’ zo klinkt het dreigend. Ja, maar voor wie en waarom en wanneer?

Op die laatste vraag biedt de titel natuurlijk wel al een antwoord. Dat 11-11-11 precies op die dag ook in de bios, op dvd, blu-ray en Video on Demand uitgaat, is meer dan een weinig geïnspireerde marketingtruc die herinneringen oproept aan THE OMEN, die in première ging op 6-6-6. Op zo’n datum staat er iets te gebeuren, zoveel is zeker.

Maar wat precies, dat probeert ook het getroebleerde hoofdpersonage uit de film – horrorschrijver Joseph Crone (Timothy Gibbs) – te achterhalen. Het is niet zozeer dat hij het getal 11 steeds maar weer ziet opduiken, het is meer dat er dan ook steevast iets gebeurt in zijn leven. Het is het tijdstip waarop hij zelf aan de dood ontsnapt, maar ook het tijdstip waarop hij zijn vrouw en zoontje verliest in een door een dolgedraaide fan aangestoken brand. Je zou voor minder aan de drank en de pillen raken en je heil zoeken in een zelfhulpgroep.

Raak je net een beetje gefascineerd door die vreemde numerologie in 11-11-11, dan doet schrijver-regisseur Darren Lynn Bousman iets vreemds: hij verandert van locatie en – zo lijkt – ook van verhaallijn. Joseph moet naar Barcelona, waar zijn vader op sterven ligt. De focus verschuift naar een oud familieconflict: Joseph is een doorgewinterd atheïst, zijn broer en vader zijn diepgelovige predikanten.

Dan duikt het getal 11 ook in het majestueuze Spaanse landgoed op: 11:11 uur is het moment waarop de bewakingscamera’s vreemde wezens rond het huis traceren en de broer een soort epileptische aanval krijgt. De twee verhaallijnen prangen zich in elkaar en stevenen af op een haast apocalyptische finale, waarin Bousman het oude trucje toepast dat hij ook in SAW II, III en IV gebruikte: via een bizarre twist plaatst hij alles wat je tot dan toe gezien hebt in een ander perspectief.

In interviews beweert Bousman dat hij, net als zijn hoofdpersonage en blijkbaar miljoenen andere mensen op deze aardbol, door de datum 11-11-11 geïntrigeerd raakte na enkele uurtjes surfen op het internet. Goed uitgangspunt, denk je dan – die vreemde, vaak religieus getinte filmpjes zijn inderdaad beangstigend bizar – alleen jammer dat Bousman het zo warrig, rommelig en beroerd uitwerkt.

Als regisseur is Bousman beter op dreef dan als scenarist. Het oude Spaanse huis is de ideale locatie voor grillige standbeelden, enge schaduwen en verborgen kelders. De geluidsband is er eentje vol gekraak, gezucht, gepuf en geschuifel. Helaas zijn die bewoordingen ook van toepassing op de kijker die met stijgende verbazing het einde van de film op zich ziet afkomen. 11-11-11 is stijl over inhoud. Dat gaf die gekunstelde titel natuurlijk al een beetje aan.

Distributie: Just Bridge. Release NL: 11 november op dvd, blu-ray en VoD en in een klein aantal bioscopen, BE: 11 november. Copyright: Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 november 2011.

© Hans Dewijngaert
10 november 2011
    11-11-11