Nieuws
30 december 2024

Tabee 2024, deel 3

Schokkend Nieuws zegt tabee tegen 2024 met onze persoonlijke favorieten van het jaar. Hier is deel drie:

Yfke van Berckelaer

  1. THE SUBSTANCE
    Vanaf minuut 1 kon het al niet anders dan dat deze film bovenaan mijn lijst zou eindigen. Begon meteen al heel goed, werd steeds beter, met uiteindelijk een warm (bloed)bad van een finale. Waren alle films maar zo!
  2. X-MEN ’97
    Als groot fan van de originele serie hield ik mijn hart vast hiervoor, maar ’97 bleek net zo goed, zo niet nog beter, met zelfs een van mijn top 10 televisieafleveringen aller tijden. Heb zelden mijn favoriete personages met zoveel liefde en respect neergezet zien worden.
  3. FLOW
    In een heel sterk animatiejaar (WILD ROBOT, MEMOIR OF A SNAIL) steekt deze er met kattekop en staart bovenuit. Prachtige worldbuilding, fantastische personages en dat allemaal zonder dat er één woord gezegd wordt.
  4. EMILIA PÉREZ
    Hoe pitch je dit verhaal? Hoe maak je deze film? Ik hoef het antwoord niet eens te weten, zolang de film er maar is!
  5. CIVIL WAR
    Garland laat zich hier met zijn spannende en grimmige CIVIL WAR van zijn beste kant zien. Had zo graag gezien dat dit een fictiefilm zou blijven maar over twee jaar is dit helaas een documentaire.

Eervolle vermeldingen: WILD ROBOT, DES TEUFELS BAD, WICKED, LOVE LIES BLEEDING, CUCKOO

Jasper Ten Hoor

  1. 1. ODDITY
  2. Damian Mc Carthy is zo’n vakman dat hij zelfs Morty uit THE FEAR doodeng kan maken.
  3. 2. THE SUBSTANCE
  4. Kan het nog zotter dan een big budget Henenlotter?
  5. 3. POOR THINGS
  6. Na een tweeënhalfuur durende tsunami aan creativiteit, bloedmooie plaatjes en verrukkelijk spel ben je als kijker net zo uitgeput als Mark Ruffalo na een marathon cohabitatie met Emma Stone.
  7. 4. LOVE LIES BLEEDING
  8. Intrigerend, uniek, sexy. En dan heb ik het alleen nog maar over het kapsel van Ed Harris.
  9. 5. TERRIFIER 3
  10. Ben geen fan van art-cinema, maar Art-cinema is stiekem toch wel erg charmant.

En de eervolle vermeldingen gaan dit jaar naar:

– Meest ondergewaardeerde film van het jaar: THE CROW

– Beste schurk in topvorm: Hugh Grant in HERETIC

– Beste schurk in popvorm: Chucky in CHUCKY: SEIZOEN 3

– Schurk met de meest hilarische nasynchronisatie: Tahar Rahim in MADAME WEB

– Beste product placement van de Blokker: JIMMY

Vincent Hoberg

  1. 1. ODDITY
  2. Ik ben een sucker voor lekker ouderwetse spookverhalen én de klassieke Britse anthologiehorrors van weleer, dus daarmee heeft ODDITY de halve buit al binnengesleept. Maar hij krijgt de nummer 1-positie omdat Damian Mc Carthy een masterclass geeft in spanningsopbouw en het intelligent inzetten van dat te vaak gemakzuchtig gebruikte schrikmiddel: de jump scare.
  3. 2. LOVE LIES BLEEDING
  4. Wat mij betreft de meest unieke film van het jaar. En dat is knap, want feitelijk wordt hier gewoon de welbekende weg van het filmnoir-scenario bewandeld. Toch voelt alles fris, nieuw en net even een tikkie anders. Rose Glass volgt haar uitstekende debuut SAINT MAUD op met een heel ander soort film, die echter net zo fijn vervreemdend werkt, met een krankzinnige finale die weer bewijst dat we hier met filmmaakster te maken hebben die alles durft te doen wat ze voor ogen heeft.
  5. 3. THE SUBSTANCE
  6. Die laatste zin geldt ook voor Coralie Fargeat, die nog meer dan Glass all the way gaat met haar tweede film. Haat die finale of houd ervan, maar wie THE SUBSTANCE heeft gezien zal hem nooit vergeten. Fargeat kent haar genreklassiekers en ook zij toont ons nogmaals dat ze een naam is om in de gaten te houden. Dat ze de beschikking had over Demi Moore en Margaret Qualley helpt flink mee. Vooral Moore is fantastisch in de beste rol van haar carrière.
  7. 4. MAXXXINE
  8. Min of meer een ‘RETURN OF THE KING‘-etje, waarin ik stiekem ook X en PEARL meeneem. MAXXXINE is niet de beste film in Ti Wests trilogie, maar zeker de meest vermakelijke en een waardige afsluiter van de grote Mia Goth-show. Wie in het videotijdperk van de jaren tachtig is opgegroeid heeft waarschijnlijk een streepje voor op de rest, maar er is genoeg absurde malligheid te beleven voor elke generatie genrefilmliefhebbers.
  9. 5. THE FIRST OMEN
  10. En zo halen de vrouwelijke filmmakers dit jaar weer de meerderheid in mijn lijst. Veel regisseurs zouden van deze prequel op THE OMEN een inbelwerkje hebben gemaakt, maar vanaf de eerste seconde is duidelijk dat de debuterende Arkasha Stevenson heel eigen plannen heeft met de film en die ook feilloos uitvoert, zonder respect te verliezen voor het bronmateriaal. Echt veel, veel beter dan je verwacht. En ik verwacht dus vol vertrouwen dat deze regisseur net als Rose Glass en Coralie Fargeat met haar tweede film weer iets bijzonders gaat neerzetten.

Barend De Voogd

  1. 1. POOR THINGS
  2. 2. LOVE LIES BLEEDING
  3. 3. DES TEUFELS BAD
  4. 4. THE SUBSTANCE
  5. 5. WOMAN OF THE HOUR

Erik van ’t Holt

  1. 1. FURIOSA: A MAD MAX SAGA
  2. 2. POOR THINGS
  3. 3. FALLOUT: SEASON 1
  4. 4. ODDITY
  5. 5. IT’S WHAT’S INSIDE

En een hele luide shout out naar I SAW THE TV GLOW en LOVE LIES BLEEDING. Wil je weten waarom? Luister dan naar mijn dronken gebrabbel in de Eindejaarpodcast.

Bram Roza

  1. 1. THE SUBSTANCE
  2. Ik wil meer groteske over the top scifi-horror met zo’n budget!
  3. 2. POOR THINGS
  4. Mary Shelley grijnst in haar graf.
  5. 3. DUNE: PART TWO
  6. Niet zo koud als de eerste maar nog steeds heerlijk kil.
  7. 4. FURIOSA: A MAD MAX SAGA
  8. Vermakelijk post-apocalyptisch spektakel. Miller kan het nog steeds.
  9. 5. STRANGE DARLING
  10. Overtuigend op het verkeerde been gezet.

Julius Koetsier

  1. 1. I SAW THE TV GLOW
  2. Jane Schoenbrun verdeelt het publiek met een eigenzinnige visie. Voor mij de meest overweldigende filmervaring van het jaar.
  3. 2. A DIFFERENT MAN
  4. Intelligente zwarte komedie met prachtrollen voor Sebastian Stan, Renate Reinsve en Adam Pearson.
  5. 3. LOVE LIES BLEEDING
  6. Queer pulp voor de jaren twintig.
  7. 4. ODDITY
  8. Damien Mc Carthy bewijst weer zijn vakmanschap met een heerlijk eenvoudig, ouderwets spookverhaal.
  9. 5. TRAP
  10. Hoera voor nepotisme! Aangenaam belachelijke thriller.

30 december 2024

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!