Er zijn films die zulk een overdonderende vormgeving etaleren, dat men later de grootste moeite heeft zich iets van plot of karakters te herinneren. Een voorbeeld is UNDERWORLD (2003; SN #61), het Goth-doordrenkte regiedebuut van art director/commercials & pop promo’s-regisseur Len Wiseman.
De film behandelde een furieuze bloedvete tussen eeuwenoude stammen lycans (weerwolven) en vampiers, met in het middelpunt de vampier Selene (Kate Beckinsale; inmiddels Mrs. Len Wiseman) die haar kille, bloeddorstige hart verloor aan een gewone sterveling, Michael Corvin (Scott Speedman). Of zoiets.
In UNDERWORLD: EVOLUTION wordt deze strijd – met als inzet het geheim van onsterfelijkheid, dominantie van de eigen soort en de totale uitroeiing der mensheid – in volle hevigheid voortgezet. In feite, zo zelfgenoegzaam, talrijk en ziedend zijn de vijandelijkheden over en weer dat de radeloos complexe plot, die alle bloedbesmeurde ontwikkelingen aanstuurt, eigenlijk een volmaakt overbodige indruk maakt. Overigens, petje af voor degene die de plot min of meer correct kan navertellen.
Tel hierbij op dat lycans en vampiers in hoog tempo muteren van bizar monster tot uitzinnig gedrocht en het resultaat is een duizelingwekkend blood fest van enorme omvang. En terwijl Kate Beckinsale als de narrige Selene magazijn na magazijn full metal jackets leegvuurt en anatomische klodders van hot naar her spatten, puzzelt de kijker zich een ongeluk: wie is wie, wie muteert tot wat, welk monster was van oorsprong wie, wie of wat dient welk belang, eindeloos. Identificatie met de protagonisten is niet mogelijk, omdat niet duidelijk wil worden wie de protagonisten precies zijn, temeer daar Scott Speedmans Michael eerder een plotfunctie is dan een personage.
Overeind blijven alleen de adembenemende productieontwerpen van Patrick Tatopoulos, die lang op het netvlies navibreren, en cameraman Simon Duggans meesterlijke, kil-blauwgrijze beelden.
Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #71, najaar 2006.