The Second Coming(2014)

TheSecondComingOngewenst zwanger! Wat nu? Gelukkig is er nog een oud Chinees kruidenrecept dat soelaas moet bieden. Het enige wat je hoeft te doen is een bak vol met geperste gember en rode pepers in je gleuf duwen met eetstokjes.

En zo zien we een wanhopige vrouw aan het begin van THE SECOND COMING deze onorthodoxe behandeling toepassen in een bloedige scène die het net niet haalt bij de vaginahorror van ANTICHRIST en THE ISLE. Jammer dat het niet werkt, wat blijkt uit een flashforward waar we dezelfde vrouw zien met haar schijnbaar gelukkige gezin. Haar puberdochter Lucy vindt echter een potje met een vreemde substantie in de achtertuin. En als de geest uit de fles is, vormt het de voorspelbare aanleiding voor een parade van geijkte schrikeffecten, platgetrapte horrorclichés en lachwekkende bloederigheid.

Het verhaal gaat daarbij alle kanten op. Lucy is in eerste instantie een slachtoffer van gewelddadige hallucinaties, maar vervolgens raakt zij bezeten, wat haar gedrag onvoorspelbaar en gevaarlijk maakt. Dan komen er ook nog eens vreemde familiegeheimen naar boven in flashbacks en ligt de focus van het verhaal weer bij haar ouders. Gooi daar ook nog eens een Chinese exorciste bij met een onderkaak waar de onlangs overleden Robert Z’dar trots op zou zijn. En een “onverwachte” plottwist die uiteindelijk alle geloofwaardigheid uit het verhaal wegneemt.

Regisseur Herman Yau is een productieve regisseur die actief is binnen zeer verschillende genres. Zijn gore-reputatie heeft hij opgebouwd met twee films uit de jaren negentig waarin hij horror en slechte smaak tot een vermakelijk exploitatiegeheel wist te smeden. In THE UNTOLD STORY en EBOLA SYNDROME speelt Anthony Wong twee keer een lekker over-the-top bad guy met kannibalistische neigingen. Heel anders dan zijn recente rol in Yau’s meer mainstream IP MAN: THE FINAL FIGHT uit 2013.

THE SECOND COMING is binnen Yaus oeuvre geen hoogvlieger en ook weer niet zo slecht dat ‘ie leuk is. De credits vermelden ook nieuweling Ng Tin Ci als schrijver en mederegisseur en je vraagt je af in hoeverre het project vooral zijn geesteskindje is. Het eindresultaat is in ieder geval een onovertuigend allegaartje dat vooral overkomt als een snel en rommelig tussendoortje van Yau.

Di: A-film. NL: 4 april 2015. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 25 april 2015.

© George Vermij
25 april 2015