Romasanta(2004)

In de jaren 1850-52 wordt de provincie Galicië (Noord-Spanje) geteisterd door gruwelijke moorden op mens en dier. Gouverneur Don Luciano de la Bastida (Piquer) neemt de eminente geleerde Prof. Phillips (Gant) in de arm om het mysterie te ontrafelen. Betreft het hier een weerwolf, misschien wel de legendarische Weerwolf van Allariz, die in folklore voortdurend opduikt?

Of moet de oplossing dichter bij huis worden gezocht? Heeft de mysterieuze marskramer Manuel Blanco Romasanta (Sands), die een merkwaardige band met wolven schijnt te onderhouden, er iets mee te maken?

Francisco ‘Paco’ Plaza dook voor het eerst in SN op met het lauw ontvangen EL SECONDO NOMBRE (SN #60). Zijn ROMASANTA steunt sterk op twee pijlers. Van Tim Burtons SLEEPY HOLLOW (1999) leent de film de centrale figuur van de wetenschapper die met verlichte middelen een eeuwenoude sage probeert de ontleden. Van Christophe Gans’ LE PACTE DES LOUPS (2001) komen vooral de atmosfeer en de legende-achtergrond (zelfs de video-inlay lijkt sprekend op die van Gans’ film). Dit alles neemt zulke vormen aan dat bekendheid met karakters en situaties zich aan de kijker begint op te dringen en bij hem het vermoeden wekt de film – of iets soortgelijks – al eens eerder gezien te hebben. Dat klopt dus.

De film is uiterst fragmentarisch van opbouw en sterk retrospectief van aard (steeds teruggrijpend op eerdere, half-getoonde incidenten). Let ook even op het optreden van Gouverneur de la Bastida, die de onrust onder de bevolking terstond aangrijpt om de privacy van de burger drastisch in te perken, wat een boeiende parallel oplevert met de wereld van vandaag, waarin de dreiging van terroristische activiteiten die ons dag en nacht wordt aangepraat, de bakermat is van gelijkluidende maatregelen. Eens te meer blijkt privacy een uiterst fragiel recht… Verder zijn er een sublieme, welhaast lyrische wolf/mens-transformatie (in tegenstelling tot de vaker voorkomende mens/wolf-transformatie), prachtige fotografie van Javier Salmones en stemmige composities van Mikel Salas. Het is vermoedelijk een van de weinige films in jaren, die ons niet met een anachronistische popsong onder de aftiteling lastigvalt.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #65, winter 2004/2005

© Erique J. Rebel
1 december 2004