RECENSIE
Bioscoop

Resident Evil: Extinction(2007)

Is er iemand die nog weet hoe het Alice aan het slot van de vorige RESIDENT EVIL verging? Gelukkig behoeft deel 3: EXTINCTION weinig voorkennis. Zelfs het feit dat de reeks op een computerspel is gebaseerd lijkt niet relevant meer.

RESIDENT EVIL: EXTINCTION is verbazingwekkend low-tech. Aan het begin van de film worden we even op het verkeerde been gezet wanneer onze heldin (Milla Jovovich) een labyrint wordt ingelokt, waar allerhande geavanceerde booby traps het op haar ranke modellenlijf hebben voorzien. Maar kort daarna verplaatst de plot zich naar de woestenij die is overgebleven nadat een virus wereldwijd om zich heen heeft gegrepen. Het gros van de mensheid is in een meute rottende zombies veranderd, die grommend en kwijlend over een planeet waart, waar geen schone rivier en geen groene boom meer is te vinden.

Het handjevol overlevenden dat er het hoofd boven het woestijnzand probeert te houden lijkt weggelopen uit MAD MAX 2: THE ROAD WARRIOR, terwijl het zombieleger uit dezelfde doos is gegrimeerd waar de levende doden van George Romero hun uiterlijk aan danken. Alleen in het ondergrondse laboratorium van de boze dokter Isaacs (Iain Glen) ziet het er wat futuristischer uit. En militaire leiders vergaderen het liefst op holografische wijze. Maar zelfs dat doet nogal old school aan.

Net als Mad Max Rockatansky is Alice een lone wolf die door omstandigheden gedwongen wordt zich bij een groep aan te sluiten en zich vervolgens het leiderschap ervan toe te eigenen. En zo is het scenario doorspekt met referenties aan films van ver voor het game-tijdperk. Dr. Isaacs stoeit wat halfhartig met het plan de zombies te domesticeren (DAY OF THE DEAD); een zwerm kraaien zet de aanval in op het konvooi van de overlevenden (THE BIRDS), en wordt vervolgens door Alice met telekinetische vuurkracht uitgeschakeld (CARRIE, FIRESTARTER). Wanneer Isaacs proefnemingen tot gevolg hebben dat hij zelf in een monster verandert, is dat er gewoon een uit de oude doos: een met lillende bulten overdekte griezel, wiens rechterarm uitloopt in dodelijke tentakels. Let trouwens ook even op de broek die de getransformeerde dokter, ondanks zijn ingrijpende gedaanteverandering, netjes aanhoudt.

RESIDENT EVIL: EXTINCTION werd geregisseerd door de Australische veteraan Russell Mulcahy die midden jaren tachtig, na het cultsucces van RAZORBACK en HIGHLANDER plus een spraakmakende clip voor Duran Duran, als behoorlijk hip gold. Hip is wel het laatste wat je van zijn laatste werkstuk kunt zeggen. Deze veredelde B-film (kosten: 45 miljoen dollar) roeit dapper tegen de techno-stroom op: de cgi is (of lijkt althans) tot een noodzakelijk minimum beperkt, net zoals andere visuele opleukerij. En op de soundtrack komt voor het eerst sinds Michael Manns MANHUNTER (ook heel erg eighties!) Iron Butterfly’s hilarische hardrockklassieker In-A-Gadda-Da-Vida weer ‘s voorbij denderen. Of de jongste generatie gamers zich in de low-tech avonturen van Alice kan vinden is de vraag; voor de oudjes onder ons is deze schaamteloos derivatieve pulpfilm een heimelijk genoegen.

Di: RCV (BE: 3 oktober / NL: 15 november) Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 oktober 2007.

3 oktober 2011
  • Titel
    Resident Evil: Extinction
  • Lengte
    94 minuten
  • Regie
    Russell Mulcahy
  • Scenario
    Paul W.S. Anderson
  • Cast
    Milla Jovovich, Ali Larter, Oded Fehr
  • Taal
    English
  • Land
    Germany, Japan, Mexico, Canada
  • Trailer
Meer HorrorMeer Sci-Fi
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
Advertentie

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.