Requiem pour un Vampire(1972)

‘Het is niets anders dan een eenvoudige ideeënstroom, voortgevloeid uit een ongebreidelde fantasie’, zegt Jean Rollin in het 64 bladzijden dikke boekje bij de Encore-uitgave van REQUIEM POUR UN VAMPIRE. Beter valt de meer dan dertig jaar oude B-film-mengeling van surrealisme, erotiek en gothische vampierhorror in naïef-spontane stijl niet te omschrijven.

Twee mysterieuze, als clowns verklede meisjes (Marie-Pierre Castel en Mireille D’Argent) scheuren in de openingsscène met een dodelijk gewonde kompaan per auto over een stoffige Franse landweg. Wanneer ze, wild met een revolver vurend, een bosweg nemen en zo aan hun onbekende achtervolgers ontkomen, is dat het startschot voor een Rollinade van associatieve droomscènes die zich welhaast lijken te voeden met de weemoedige spookklanken van componist Pierre Raph. Met de tot 2500 exemplaren gelimiteerde, drie schijfjes omvattende editie van requiem, met of zonder Nederlandse ondertitels als glasheldere nieuwe print in 16:9 anamorf formaat te bewonderen, zet Encore een tandje bij in hun reeks The Films of Jean Rollin. Toegevoegde waarden zijn, behalve audiocommentaar, een anekdotische Rollin-introductie tot de film, alternatieve scènes, 99 foto’s als slide show, interviews met Louise Dhour (10 minuten) en bijrolspeler Paul Bisciglia (16 minuten) plus het door schrijver Rollin gelezen korte verhaal Le dernier livre (Engelse transcriptie in het boekje). Wetende dat het in ‘t poëtische Le dernier livre gaat om het testament van een oude schrijver, is het ontroerend om Rollin dit verhaal zelf te horen lezen. En weer is daar die ontwapenende oprechtheid wanneer hij, glimlachend en met accent, de passage ‘Hit the road, Jack, and don’t ya come back no more, no more, no more, no more!’ zingzegt. De imponerende Dhour heeft duidelijk geen leven van lavendel en rozen achter zich. Niettemin is ze, evenals de enthousiast in fotoalbums bladerende chaoot Bisciglia, ook na al die jaren vol lof voor Rollin als regisseur: ‘Hij gaf spelers de ruimte.’ Spijtig dat de door haar becommentarieerde oude foto’s buiten beeld blijven en Mike Lebbings haperende collega-interviewer niet méér uit de praatgrage Bisciglia weet te halen. Maar laat ik bij zo’n voortreffelijk hoofd- en bonusmenu niet muggenziften – chapeau Encore!

Film ***1/2 / Extra’s ***1/2 Copyright Oliver Kerkdijk. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #68, p25.

© Olivier Kerkdijk
    Requiem for a Vampire