PHANTASM III(1994)

Vijftien jaar na deel één en zes jaar na deel twee, levert Coscarelli met PHANTASM III het sluitstuk van zijn nachtmerrie-trilogie af. Ter verhoging van de feestvreugde werd acteur Michael Baldwin teruggevraagd om opnieuw in de huid van Mike te kruipen, het personage dat in deel twee aan James LeGros werd uitbesteed.

En behalve oudgedienden als Bannister in de rol van wreker Reggie en Scrimm in die van de demonische doodgraver, zijn de beruchte ‘ballen’ natuurlijk ook weer van de partij. Na uit een diepe slaap te zijn ontwaakt botst Mike vrijwel meteen op tegen zijn oude vijand the Tall Man (Scrimm), die zoals gewoonlijk doende is middels een legertje levende doden de wereldheerschappij te veroveren. Mike wordt door ‘de lange’ naar een onbekende dimensie verbannen, waarop zijn oude maatje Reggie (Bannister) voor de zoveelste keer de kastanjes uit het vuur mag halen. Vergezeld door de geest van Mike’s broer Jody, de elfjarige Tim en de militante Rocky (actrice Gloria Lynne Henry) schuimt Reggie diverse dimensies en mortuaria af, alvorens het Kwaad een vernietigende slag toe te brengen. In gesprek met Fangoria liet Coscarelli zich onlangs ontvallen voorlopig geen plannen te hebben voor een vierde of vijfde deel. ‘Dus mocht je me interviewen op de set van PHANTASM IV of V, dan ben ik er om puur commerciële redenen mee doorgegaan (. .) Ik heb heel wat ideeën voor films buiten het horror-genre. Maar de realiteit van deze business is dat als je op een bepaald gebied een beetje succes hebt, je mogelijkheden daar ook ophouden.’ Wat niet wegneemt dat alle zeilen werden bijgezet om van PHANTASM III een spetterende finale te maken. Special effects-expert Kerry Prior: ‘Er zitten in deze film drie keer zoveel bal-effecten als in de eerste twee samen. En ze doen ook meer. Er komen oogballen uit te voorschijn, zagen en dubbele messen.’ The ball must go on.

Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #12, p9.

© Phil van Tongeren
    Phantasm III: Lord of the Dead