Nurse 3D(2013)

Zuster Abby Russell lijkt op het eerste gezicht een onnozele stoeipoes die zich gemakkelijk laat verleiden door arrogante alfamannetjes. Maar als die eenmaal voor haar sexy verschijning zijn gevallen, komen opeens de injectiespuit en de elektrische bottenzaag tevoorschijn.

In een hijgerige voice-over vertelt Abby, de vrouwelijke Dexter van NURSE 3D, de wereld te willen reinigen van mannen die denken met hun lul. Actrice Paz de la Huerta (vooral bekend van Gaspar Noé’s nihilistische drugstrip ENTER THE VOID uit 2009) heeft duidelijk plezier in het spelen van deze zuster des doods. Ze hanteert ongegeneerd de gekunstelde acteermaniertjes met een hoog camp-gehalte. Het past perfect bij de verknipte wereld van Abby, die schippert tussen overdreven sensuele onschuld en sadistische uitspattingen.

NURSE 3D is zeker geen realistische horrorfilm. In de openingscredits verschijnt de cast op kaften van doktersromannetjes. Het verankert NURSE 3D in een fantasiewereld waarin zusters sexy nylonkousen en jarretelgordels dragen en verpleegsters de temperatuur van patiënten opnemen terwijl diepe decolletés zichtbaar worden. Een deel van de lol van de film zit hem in het gebruik van deze clichés, die vervolgens door Abby’s bloedige toorn verbrijzeld worden.

De film heeft geen gebrek aan ééndimensionale maar komische bijrollen. Een nerdy buurman (een herkenbare fanboy) of een overenthousiaste en irritante Human Resource-medewerker: je weet dat ze een plekje verdienen op Abby’s kill list. En dan zijn er nog wat verdwaalde ‘sterren’ als Judd Nelson, als een op seks beluste chirurg, en een bijna onherkenbare Kathleen Turner – een knipoog naar John Waters SERIAL MOM uit 1994.

Minder geslaagd is het voorspelbare verhaal dat de humor en bloederigheid bijeen moet houden. Abby valt op een naïeve nieuwe zuster en probeert haar zonder succes te verleiden. Al snel vermoedt de nieuweling dat Abby dingen te verbergen heeft. Het daaropvolgende kat-en-muisspelletje vormt een excuus om de bodycount op te krikken, waarna een onvermijdelijke confrontatie tussen de dames niet uit kan blijven.

NURSE 3D moet het dan ook afleggen tegen TEETH (Michael Lichtenstein, 2007) en AMERICAN MARY (Jen en Sylvia Soska, 2012), die met een verrassende mix van humor en horror ook nog vragen opwierpen over de rol van vrouwen in een door mannen gedomineerde maatschappij. In die films waren de vrouwelijke helden meer dan alleen sekssymbolen. Aangezien Abby het grootste gedeelte van de film rondloopt in een te strak pakje zonder slipje, weet je dat feministische empowerment in deze film met een grote korrel zout genomen dient te worden. Vermakelijk blijft het echter wel, omdat regisseur Douglas Aarniokoski (hij maakte eerder het post-apocalyptische THE DAY en was regieassistent van Robert Rodriguez) zichzelf niet al te serieus neemt. Ondeugende lol: geef me daar nog maar een spuitje van, zuster!

Di: A-Film (Release B: 12 maart 2014, NL: 27 februari 2014). Copyright George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 februari 2014

© George Vermij
25 februari 2014