No One Lives(2012)

Ook al is Luke Evans onlangs uit de reboot gestapt van THE CROW, waarin hij als Eric Draven wraak zou nemen, in NO ONE LIVES leeft hij zich alsnog uit op de criminelen die het op hem en zijn vriendin hebben gemunt.

De formule van de wraakfilm is welbekend; een groepje slechteriken overvalt een nietsvermoedend stel, waarna één van hen wraak neemt op de bende. Maar wat als het slachtoffer zélf een psychopaat blijkt te zijn? Deze premisse schotelt regisseur Ryûhei Kitamura (VERSUS, AZUMI, MIDNIGHT MEAT TRAIN) ons voor in NO ONE LIVES.

Het gegeven dat stereotype, ééndimensionale bad guys ineens het slachtoffer worden is leuk, maar deze verrassing had in NO ONE LIVES wel iets langer uitgesteld mogen worden. De criminelen ontdekken al heel vroeg met wie ze te maken hebben. Het ware spannender geweest als Kitamura zijn personages iets langer in het ongewisse had gelaten en ze zich had laten afvragen wat er in hemelsnaam allemaal aan de hand was. Nu bestaat een groot deel van de film uit personages die vluchten voor de wrekende Evans, waardoor de film – die al met al maar 75 minuten duurt – gaandeweg wat gaat slepen. En dat terwijl het begin van deze killing spree wel erg de moeite waard is. Evans’ verschijnen op de locatie van de criminelen is heerlijk over the top en zonder meer het hoogtepunt van deze film.

Evans zet zijn personage prima neer en deze ‘Driver’ krijgt via flashbacks ook nog wel wat karakterontwikkeling. Zijn vlakke tegenstanders lijken echter meer op hun plek in een typische slasher, inclusief onlogisch gedrag en de kunst voortdurend te balanceren op de irritatiegrens van de kijker. Die onduidelijke toonzetting is ook de zwakte van de film. Wat wil de film nu zijn? Soms lijkt Kitamura een spannende thriller te willen neerzetten met een serieuze toon en een oprecht gevoel van dreiging. Op andere momenten wordt de film compleet bespottelijk. Zo mondt een woordenwisseling tussen twee dames uit in een idioot en hilarisch vuistgevecht. Op zulke momenten verbaast het je niets dat de film werd gemaakt door WWE Studios, de dochteronderneming van World Wrestling Entertainment.

NO ONE LIVES is een film die allerlei dingen probeert en overal jammer genoeg slechts deels in slaagt. Enkel op zijn allerlompst is de film wel sterk.

Di: Three Lines Pictures. Release op dvd: 17 februari 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 maart 2015.

© Jasper ten Hoor