The Incredible Hulk(2008)

Hulk Lou Ferrigno is terug! Grapje: de spierbundel met de zachte uitstraling heeft slechts een korte cameo in The Incredible Hulk. Dr. David Bruce Banner wordt ditmaal gespeeld door Edward Norton en zijn groene alter-ego is al sinds de eerste filmversie in 2003 digitaal. Kunnen we het zonder Lou af, of blijft hij, zoals Norton het zegt, ‘The Man’?

Bij Marvel moeten ze opgetogen zijn. Lange tijd werden hun striphelden (Spider-Man, X-men…) verfilmd door de grote filmstudio’s, en die gingen er dan ook met het grootste deel van de opbrengst vandoor. Met IRON MAN sloeg Marvel een andere weg in: de studio ontwikkelt, produceert en financiert de films voortaan zelf. Het bedrijf investeert 525 miljoen eigen dollars in de productie van een nieuwe reeks stripverfilmingen en het succes van de ijzeren man geeft ze geen ongelijk. THE INCREDIBLE HULK zal ongetwijfeld ook goede zaken doen en naar het einde van die film te oordelen staan ons meer superhelden en superteams te wachten. Vijf jaar lang twee films per jaar, kondigde Marvel aan.

De tweede in de Marvel-reeks is dus groen en heeft een heel kort lontje. Net als in Ang Lee’s HULK (2003) heeft geestelijk vader Stan Lee een cameo. Tv-Hulk Lou Ferrigno speelt opnieuw voor beveiligingsbeambte en levert trouwens ook de stem van de Hulk. Wie we moeten missen zijn de inmiddels overleden tekenaar Jack Kirby en acteur Bill Bixby die in de televisieserie (1978-1982) de rol van Dr. Bruce Banner met de nodige pathos bracht.

Aan het begin van THE INCREDIBLE HULK heeft Banner (Edward Norton) zich verscholen in een Braziliaanse sloppenwijk en probeert zich kalm te houden. Zijn polshorloge registreert alles. Iedere emotie die zijn hartslag boven de 200 brengt resulteert onvermijdelijk in Hulks razernij. Overdag werkt Banner in een limonadefabriek. ’s Avonds chat hij met een wetenschapper in de VS, op zoek naar een geneesmiddel voor zijn ziekte. Onderwijl speurt de Amerikaanse generaal Ross (een sigaarkauwende William Hurt) de globe af naar een spoor van het potentiële groene superwapen. Wanneer hij Banner vindt, stuurt hij enge legerfreak Blonsky (Tim Roth) op hem af.

Een eenvoudige opzet die al bijna voor het einde van de begintitels is afgerond, en op zich is dat een verstandige keuze. Regisseur Louis Leterrier (TRANSPORTER) mag er gerust vanuit gaan dat het publiek weet wat er gebeurt als je Bruce Banner boos maakt. Des te vreemder daarom dat THE INCREDIBLE HULK daarna veel tijd verliest met love interest Betty Ross (Liv Tyler), Banners trek noordwaarts (met een tussenstop in Guatemala en de VS, eindigend in British Columbia) en een trage opbouw naar wat iedereen al ziet aankomen: de transformatie van Blonsky in Hulks nemesis The Abomination.

Ang Lee’s HULK is vaak bekritiseerd om z’n trage start en gepsychologiseer. Toch was dat een keuze die met name de fans aansprak van de televisieserie, die steevast begon en eindigde met een eenzame Bixby liftend langs de snelweg. Deze THE INCREDIBLE HULK staat veel dichter bij de stripreeks, maar daar waar Leterrier afwijkt van het comicbook-geweld gaat het dan ook prompt mis. De romance en het ‘beauty and the beast’-thema zijn kleverig uitgewerkt en is in één bepaalde scène meer dan schatplichtig aan KING KONG. De spaarzame momenten van humor vallen raar in een verder doodserieuze film. Edward Norton wekt bovendien de indruk niet goed te weten welke kant hij op wil met zijn rol. Het is er niet de film naar om de eeuwig eenzame vreemdeling te spelen, maar Banner is ook geen Tony Stark die meteen de lachers op zijn hand heeft. Het resulteert in een functioneel, maar snel vergeten hoofdpersonage.

Een beetje teleurstellend dus, na de verrassende en excentrieke IRON MAN. Een degelijke stripverfilming, meer niet. De uiteindelijke confrontatie, op de stoep van het Apollotheater in New York is gelukkig wel lekker spectaculair. In het laatste half uur zou je bijna vergeten dat The Hulk en The Abomination cgi-creaties zijn. En dan mag de Hulk eindelijk ook de paar woorden gebruiken die hij in de comic altijd in van die heerlijk lelijk getypte hoofdletters uitte: HULK!!! SMASH!!!!! Meer moet je ook eigenlijk niet willen.

Di: UPI (NL: 19 juni / BE: 25 juni) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 juni 2008.

© Barend de Voogd
16 juni 2008