Extraterrestre(2011)

DVD |  Een veel te knap meisje, een boy next door die naast haar wakker wordt, de echtgenoot die is bedrogen; dan missen we alleen nog de homoseksuele buurman met een obsessie voor zijn veel te aantrekkelijke buurvrouw, om alle ingrediënten voor de zoveelste romcom te verzamelen. Maar de vliegende schotel die dreigend boven Madrid zweeft, suggereert een heel ander avontuur…

Toch begint EXTRATERRESTRE onschuldig. Julio (Julián Villagrán), een gesjeesde Madrileense industrieel ontwerper, wordt wakker met een houten hoofd, kijkt de slaapkamer rond en ziet naast het bed een zwarte bh. Dan ontdekt hij in de keuken Julia (Michelle Jenner), die een kopje koffie zet. Ze schrikken zich rot, blijkbaar was het de voorgaande avond bijzonder gezellig geworden. Zo gezellig, dat ze zich nu opnieuw aan elkaar kunnen voorstellen – en zich verbazen over elkaars namen.

Hun verwondering maakt plaats voor ongeloof wanneer ze ontdekken dat niet alleen de telefoon en de televisie geen sjoege geven, maar dat boven de Spaanse hoofdstad ook nog eens een enorme schotel zweeft. Uit het raam zien ze net een klein stukje en dankzij zijn opleiding als industrieel ontwerper kan Julio uitrekenen dat de schotel een kilometer of vier in doorsnee moet zijn. De evacuatie door het leger is wonderwel aan hen voorbijgegaan, want de straten zijn leeg en de stad uitgestorven. Voorlopig hebben ze nog gas, water en licht, maar voor hoe lang?

De premisse doet qua waarschijnlijkheid denken aan BLINDNESS, de verfilming van de roman De Stad der Blinden van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago. Ook hier vindt een incident plaats dat de wereld op z’n kop zet: een hele stad wordt tegelijkertijd blind – op een doktersvrouw na. Maar waar de Saramago de confrontatie met onverklaarbaar onheil van buiten gebruikt om de tragische kanten van de menselijke natuur te verkennen, kiest regisseur en scenarist Nacho Vigalondo voor een meer kluchtige benadering. Want ook al is er iets bizars aan de hand, mensen blijven mensen. En dus willen Julio en Julia hun nachtelijke uitspatting geheimhouden. En werkt Carlos (Raúl Cimas) aan het terugwinnen van zijn geliefde. En vervult Ángel (Carlos Areces) de rol van katalysator van het verhaal. Een verhaal dat menselijk, al te menselijk is, maar wordt voortgestuwd door de onverklaarbare aanwezigheid van een gigantische UFO.

EXTRATERRESTRE is een film die ontspannen wegkijkt en regelmatig een glimlach op je gezicht tovert. Het is waarschijnlijk de meest relaxte film over UFO’s van de laatste jaren, heel andere koek dan DISTRICT 9 en WORLD INVASION BATTLE: LOS ANGELES. De running gag met de kop-en-schotel-auto of de Rambo-meets-MacGyver-metamorfose die oerman Carlos ondergaat, de duidelijke chemie tussen Julio en Julia: het gaat allemaal uitstekend samen met de gelikte productie. En als je langer nadenkt over de titel, de personages, het vernis en de beschaving, kun je er ook nog de nodige diepgang in ontdekken – hoewel niet van Nobelprijs-niveau. Daarbij helpen je ook de making-of en MARISA, SUNDAY (DOMINGO), CHANGING THE WORLD en A LESSON IN FILM MAKING, de vier bijzonder leuke korte films van regisseur Nacho Vigalondo die op de dvd staan.

Extra’s: *****

Di: Entertainment One. Copyright Joep van Loon. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #98, oktober/november 2012.

© Joep van Loon