Mag de opmars van dvd een succesverhaal worden genoemd dat in de audiovisuele wereld nauwelijks zijn weerga kent, de eigen-beheer-initiatieven blijven opvallend schaars. Drie jaar geleden lanceerde een opstandig groepje filmmakers dat zich De Fantasten noemde met veel bombarie hun eerste compilatie-dvd van 14 korte Nederlandse fantastische films, maar van een opvolger is het vooralsnog niet gekomen.
Technische know-how is er onder doe-het-zelvers in elk geval nog genoeg, zoals de dvd-uitgave van de korte zombiefilm DEADLINE aantoont. Het filmpje zelf duurt amper 25 minuten, maar aangevuld met extra’s bereikt de dvd als geheel een volwassen speelfilmlengte. De charme én de beperkingen van DEADLINE zijn vooral gelegen in de no-nonsense manier waarop de zaken door de makers zijn aangepakt. Om te beginnen met de inhoudelijke kant: men beperkt zich tot het simpele gegeven van een door een mug overgedragen virus dat mensen in schuimbekkende kannibalen doet veranderen. Met dank aan George Romero en Sam Raimi. De ironie wil dat de plaats van handeling een bedrijf is waar gewelddadige videospelletjes worden ontworpen, en dat is dan meteen de diepste diepte die in het scenario bereikt wordt. Dit is aan alle kanten de liefdesbaby van vier ‘doeners’, filmmakers die willen laten zien waar ze technisch en productioneel toe in staat zijn. Als horrorfans (‘meervoudige Weekend of Terror-bezoekers’, volgens de commentaartrack) kozen ze voor de zombiefilm, een genre dat heldere eisen stelt aan zijn makers. Er moet in vlees worden gehapt, daar dient bloed bij te vloeien, en verder geen gelul. Dat het in de praktijk van DEADLINE inhoudelijk allemaal wat mager blijft, is kritiek die de heren zich best mogen aantrekken, maar die we bij deze eerste poging niet al te zwaar zullen laten wegen. Digitaal camerawerk, montage, muziek en special effects, zowel de zombie-make-up als de cgi, zijn uitstekend verzorgd. Bovendien wisten de makers een paar bekende gezichten te strikken. Naast Cas Jansen komen we nieuwslezeres Henny Stoel tegen als zichzelf en cabaretier Javier Guzman, die in een sterk staaltje van cgi-bedrog zijn onderlichaam verliest. En dat alles voor een budget van circa vierduizend euro. Na een tournee langs vrienden, bekenden en festivals wordt DEADLINE nu als dvd aan de rest van de wereld voorgesteld. Een met extra’s afgeladen dvd, al bevat de voorlopige, aan SN ter beschikking gestelde versie nog niet al het fraais waar de inlay gewag van maakt. Zo ontbreken de ‘storyboard-vergelijkingen’ en blijkt de making of nog onder het mes, maar valt er al wel te genieten van twee afzonderlijke commentaartracks. Origineel vormgegeven, maar vooral leuk voor de betrokkenen is het melige onderonsje van de acteurs, te zien op een bank voor de tv in splitscreen-combinatie met de film zelf. Ook melig, maar dankzij regisseur Jonathan Kray een stuk informatiever, is de commentaartrack (alleen audio) met de makers zelf. Kray onthult de ingrepen waarmee in de postproductie foutjes werden weggemoffeld en is terecht trots op de onzichtbare digitale trucages dankzij welke Guzman in een ononderbroken take in tweeën kon worden gescheurd en Jansen met volle kracht een computermonitor (in werkelijkheid een kartonnen doos) bovenop de cameralens kon smijten. Beide feitjes zijn ook te vinden op de speciale ‘trivia-ondertiteling’ bij de film, die ons verder nog het onthutsende nieuws brengt dat Henny Stoel in september van dit jaar afscheid zal nemen van het NOS-journaal. Een originele extra die helaas ontsierd wordt door een paar domme taalfoutjes. Nog een aardige bonus, inclusief commentaartrack: het filmpje KLEM, geproduceerd door Jansen, waarin een jongeman na een nachtje stappen wakker wordt op een parkeerplaats met een wielklem op z’n hoofd. Het eerder aangekondigde DUIVELS LICHT van de gebroeders Brian & Jeffrey De Vore, over een zombieplaag op het platteland, ontbreekt overigens, zowel op de inlay als op de schijf zelf. Bloopers en ‘easter eggs’ zijn er weer wel, plus standaard-extra’s als een trailer en photo-gallery. Keurig. Het viermanschap achter DEADLINE bewijst hoe je een in principe onverkoopbaar product – want te lang voor de bioscoop en te ruig voor televisie – tot een aantrekkelijk totaalpakket voor dvd kunt uitbouwen. En vergis u niet, daar is behalve bluf ook talent voor nodig. Het enige dat je de heren toewenst is voldoende zelfkritiek en discipline om, te beginnen bij het script, een volgende keer de fantasie wat meer de vrije loop te laten en de meligheid in te dammen. Die volgende keer staat trouwens al een heel eind in de steigers. Kray en co. kozen opnieuw voor een genre-hommage, ditmaal aan de film-noir. FILM **1/2 / EXTRA’S *** Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #59, p 48.