The Crow(1994)

Striptekenaar James O’Barr ontleende de inspiratie voor zijn inktzwarte comic THE CROW aan het verlies van zijn vriendin, die op 21-jarige leeftijd door een zatlap werd doodgereden. Vlak voor de afronding van de opnamen van de verfilming van O’Barrs stripverhaal kwam hoofdrolspeler Brandon Lee bij een schietongeluk op de set om het leven. Deze grimmige speling van het noodlot maakte van THE CROW een potentiële mythe, maar de film steekt mager af bij de persoonlijke tragedies van de betrokkenen.

De nadrukkelijke symboliek en zwaarwichtige thematiek van THE CROW is hier en daar ‘filosofisch’ genoemd; zo lust ik er nog wel een. Onder de noemer ‘wraak over het graf heen’ worden een portie buitenissig geweld, voorspelbare verhaallijnen en moeizame dialogen overgoten met een moddervette laag pretenties. Dat voor de verfilming van een stripverhaal andere regels zouden gelden, accepteer ik niet langer als excuus. En hoe tragisch zijn dood ook was, aan Lee is zeker geen groot acteur verloren gegaan. Voor deze dubbele dvd-editie op Touchstone is de film kraakhelder op schijf gezet en de soundtrack knalt uit de boxen. De disc met extra’s bevat o.a. een boeiend gesprek met O’Barr, maar kent een paar merkwaardige omissies. De opvallendste is dat nauwelijks een woord vuil wordt gemaakt aan de ontijdige dood van Lee, terwijl de fans ongetwijfeld graag nadere details hadden gehoord over hoe men de film zonder zijn hoofdrolspeler heeft voltooid. Ook schittert regisseur Alex Proyas door afwezigheid. Zou hij zich schamen voor THE CROW? Feit is dat hij met het latere DARK CITY liet zien zowel qua vorm als inhoud aanzienlijk meer in zijn mars te hebben.

FILM •1/2 / EXTRA’S ••1/2 Copyright 2003 Matthijs Linnemann. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58, p46.

© Matthijs Linnemann
    The Crow