Body Parts(1991)

VHS| BODY PARTS is een zeer genietbare adaptatie van de roman Et mon tout est un homme (1965) van het Franse schrijversduo Pierre Boileau en Thomas Narcejac, wat weer een variant is op het thema van Maurice Renards roman Les main d’Orlac.

In de film maken we kennis met psycholoog Bill Crushank (Fahey), die na een auto-ongeluk bij wijze van chirurgisch experiment de arm van een geëxecuteerde seriemoordenaar krijgt aangenaaid. Aanvankelijk no problemo, maar uiteraard kruipt het (moordenaars)bloed waar het niet gaan kan en begint Crushank na verloop van tijd zijn kinderen rechtse hoeken te verkopen en zijn vrouw in haar slaap bijkans te wurgen. Ook andere recipiënten van ledematen van dezelfde donor (onder wie Dourif in een leuk rolletje als maniakale kunstschilder) blijken gekweld te worden door vreemde spasmen. Naarmate een grand guignol-achtige finale onvermijdelijk dichterbij komt wordt duidelijk, dat er ook nog iemand rondloopt die zijn ‘uitgeleende’ ledematen graag terug wil hebben.

Degelijke acteerprestaties en indringende details (Crushanks pijnlijke revalidatie bijvoorbeeld) maken BODY PARTS tot een sterke en bij vlagen verontrustende film. Eén puntje van kritiek: na een tamelijk uitvoerige opbouw dendert het verhaal vervolgens wel èrg snel door naar een abrupt einde. Maar verder lof voor regisseur Red (eerder schrijver van o.m. THE HITCHER en NEAR DARK), die met BODY PARTS een bewonderenswaardig sobere en effectieve genrefilm heeft afgeleverd.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #2, augustus 1992.

© Jan Doense
1 augustus 1992