Axed(2012)

De dubbelzinnige titel, de tagline, de cover en de proloog zijn veelbelovend. Is AXED een satirische horror-thriller over de gevolgen van de economische crisis of misschien een fijne hardcore slasher met een licht maatschappijkritische ondertoon? Is deze low budget film wellicht de sleeper hit van het jaar?

Projectmanager Kurt Wendell verliest door de economische crisis van de een op de andere dag zijn baan bij een grote financiële instelling. Het thuisfront laat hij in het ongewisse over zijn ontslag. In plaats daarvan neemt hij vrouw Steph, zoon Jay en dochter Megan mee voor een gezinsuitje in een afgelegen huis op het platteland. Daar blijkt al snel dat bij pa de stoppen zijn doorgeslagen. Een gezellig samenzijn is wel het laatste dat hij in gedachten heeft.

In AXED – in figuurlijke zin te vertalen als ‘ontslagen’ – blijkt de proloog over de economische crisis er een beetje met de haren bij gesleept. Het is slechts de aanleiding voor Kurts ontslag en inwisselbaar met elke andere geloofwaardige reden. Overbodig , want de premisse is op zich interessant en realistisch genoeg. In het echte leven gebeurt het helaas regelmatig dat iemand doordraait en zijn gezin – en daarna meestal ook zichzelf – naar de andere wereld helpt.

Hoewel AXED dus niet is wat titel, tagline, cover en proloog beloven, is de eerste helft nog best aardig uitgewerkt. Regisseur en scenarioschrijver Ryan Lee Driscoll neemt de tijd om zijn personages te introduceren en bouwt ondertussen ook de spanning op. Wat is Kurt in godsnaam van plan? Gaat hij zijn gezin vermoorden? Wil hij ze alleen een lesje leren? En wie is toch die man die vastgebonden op zolder ligt?

Als na veertig minuten de bijl dan eindelijk is uitgepakt en het feest lijkt te beginnen – “We’re going to play a game of fuck you!”-  gaat het helaas mis. Met de verborgen en goedwerkende mobiele telefoon wordt niet even de politie gebeld wanneer de pleuris uitbreekt, personages hebben meerdere keren de gelegenheid om te ontsnappen maar maken daar geen gebruik van en in een pikdonker bos weet één van de personages moeiteloos de weg te vinden naar een door iemand anders geparkeerde auto.  De onlogische handelingen en wendingen stapelen zich op. Gevolg: de tweede helft van de film is  een oninteressante janboel.

Ook in de meer letterlijke betekenis van het woord, stelt AXED teleur. Er wordt wel wat gezwaaid met de bijl, maar uiteindelijk wordt er slechts één moord mee gepleegd.  En eerlijk is eerlijk, van een film die zo prominent met het moordwapen adverteert mag je toch iets meer gehak verwachten.

Di: Just Bridge (release op dvd en blu-ray: 19 juni). Copyright Erik van ‘t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19  juni 2012.

19 juni 2012
    Axed