Legend
Legend
TGIF
20 augustus 2021

Thank God It’s Friday, 20 augustus 2021

Legend TGIF | Nu we (bijna) allemaal geprikt zijn, gloort er licht aan het einde van de tunnel, maar wij blijven natuurlijk het liefst in het donker zitten, waar nog genoeg te ontdekken valt.

Alsof dat stomme virus nog even wil natrapen, heeft het Sonny Chiba te grazen genomen. De acteur, die in de jaren zeventig bekend werd met de reeks THE STREET FIGHTER, maar het grote internationale publiek pas bereikte met KILL BILL, overleed op 82-jarige leeftijd. Aan het begin van de pandemie werd veel gesproken over CONTAGION, maar sinds de vaccins hun intrede hebben gedaan, wordt I AM LEGEND vaker aangehaald. Een van de scenaristen voelde zich zelfs genoodzaakt te verduidelijken dat het verhaal fictie is. Een andere film die weer in de belangstelling staat is SOUTHLAND TALES, waar zeker na Trump nog genoeg over te zeggen valt. De film bleek bijvoorbeeld veel voorspellender te zijn dan gedacht. JENNIFER’S BODY is ook aan een herwaardering toe. De film bracht een vrouwelijk standpunt in een mannelijk genre en werd een cultklassieker, die lof oogstte omdat-ie roofzuchtig mannelijk gedrag aankaartte lang voordat het mainstream werd. Er wordt ook een boom opgezet om Halle Berry’s griezelwerk GOTHIKA opnieuw te waarderen middels een persoonlijke retrospectieve analyse die wil onderzoeken wat de film goed maakte. En we zijn ook nog steeds niet uitgepraat over THE LAST JEDI. Terwijl THE FORCE AWAKENS inspeelde op de nostalgie van de mensen die met STAR WARS waren opgegroeid, was de opvolger een misschien gedoemde poging om een anti-nostalgische STAR WARS te maken, waardoor sommige fans over de zeik gingen. En wat is het belang van Luke Skywalker? Zijn lot voelt anders dan dat van veel andere filmhelden. Dat komt omdat het dat ook is. Intern/extern conflict en een oud/nieuw idee van heldendom.

Een film die meteen goed werd ontvangen was KIKI’S DELIVERY SERVICE. Hier wordt ingegaan op waar het verhaal vandaan komt, het ontstaan van de film en waarom hij nu nog relevanter is dan toen. THE FALCON AND THE WINTER SOLDIER dook al meteen op de actualiteit door in te spelen op het Amerikaans imperialisme dat ook opduikt in bijvoorbeeld THE DARK KNIGHT. Ken Russells THE DEVILS is met zijn schokkende seks, geweld en seks juist zijn tijd nog steeds ver vooruit. Hoewel het X-rated meesterwerk wordt gevierd, wordt de film nog steeds gecensureerd: zelfs vijftig jaar later is de director’s cut nog niet uitgebracht. Gelukkig was iedereen het er dit jaar wel meteen over eens dat THE SUICIDE SQUAD kicks ass! Zelfs de ‘honest trailer’ kan er weinig negatiefs over zeggen. In plaats daarvan wordt er dan maar gesproken over de fictieve locatie Corto Maltese, die al in veel DC Comics, televisie en films te zien is geweest. De serie LOKI is makkelijker te grazen te nemen in een honest trailer, al blijft ook hier Richard E. Grant een baas en gaat de gal dan maar naar Tom Hiddlestons Japanse reclamespots. En zoals velen vindt ook deze vlogger dat FEAR STREET 1978 beter, of in elk geval toonvaster is dan voorganger FEAR STREET: 1994.

Een andere terugblik betreft de westerns uit de jaren vijftig, toen de cowboys niet al te kwiek meer waren, maar net deden alsof. Regisseur Budd Boetticher en acteur Randolph Scott vertikten dat en maakten gewoon fijn films samen. Een iets recentere filmgeschiedenisles: de Australische New Wave. Een overheidssubsidie leidde daar in de jaren zeventig tot een filmische revolutie, met bijvoorbeeld WAKE IN FRIGHT. Een bijna vergeten iconische film is het kortje DAICON III dat in 1981 werd gemaakt door animator Hideaki Anno (EVANGELION). Om kosten te besparen, werd ‘geleend’ van andere films, zodat DAICON III alleen illegaal online te zien is. Fans hebben de boel geremasterd, maar kregen een proces aan de broek. Wel legaal te kijken zijn de vijf must-see animeklassiekers uit 1979 die regisseur Mamoru Hosoda hebben beïnvloed bij het maken van zijn WOLF CHILDREN en THE GIRL WHO LEAPT THROUGH TIME. Het is een goede tijd voor animefan0s, met veel nieuwe releases, maar voor de oudjes moet je terecht bij discs van Discotek Media. Hoewel Wes Anderson een eigen stijl heeft, stopt ook hij zijn films vol verwijzingen naar andere films. Dat is bijvoorbeeld goed te zien in MOONRISE KINGDOM. Een algemeen voorkomende referentie is het gebruik van dode dieren als duister voorteken, en dan met name dode vogels, maar waarom en wat betekent dat? Mensen die houden van films analyseren, kunnen ook los gaan op de overeenkomst dat vaak de draak wordt gestoken met kunst, terwijl de eigen filmische elementen juist worden gevierd.


Visuele elementen kunnen ook in een breder perspectief worden geplaatst. In THE GREEN KNIGHT speelt Dev Patel weer een rol die historisch gezien vaak naar witte acteurs ging en dat zorgt voor discussies over kleurenblinde en kleurbewuste casting. De nieuwe documentaire THE SPARKS BROTHERS laat zien hoe gelijknamige popduo beïnvloed werd door de filmwereld en bijna samenwerkte met de legendarische Franse regisseur Jacques Tati. Een samenwerking die er niet meer van lijkt te komen, is die van de Coens. Volgens hun vaste componist Carter Burwell maakt Ethan geen films meer, en Ethan zei zelf al dat hij zich nu concentreert op het schrijven van toneelstukken. Misschien is dat een idee voor Joe Dante, die het gevecht met Hollywood zat was na EXPLORERS, GREMLINS 2 en LOONEY TUNES: BACK IN ACTION. Acteur Jonathan Majors staat juist aan het begin van een veelbelovende carrière met een overdaad aan werk; de western THE HARDER THEY FALL, het drama DEVOTION en ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA. Een andere film waar we ons op kunnen verheugen is de nieuwe van Gurinder Chadha die met Aardman Studio (!) een musical gaat maken over een jonge olifant die Bollywooddanser wil worden. De legendarische vfx-man Phil Tippett (STAR WARS, JURASSIC PARK) heeft dertig jaar gewerkt aan de experimentele animatiefilm MAD GOD. Dan Trachtenberg, de regisseur van THE BOYS, is naar verluidt verbonden aan een vervolg op WATERWORLD dat het verhaal twintig jaar later oppakt. En volgende zomer komt BLACK ADAM dat volgens de producent een PG-13 keuring heeft, omdat een R-rating gewoon niet nodig was. Ja, ja, we zullen zien.

Prettig weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!