RECENSIE

Underworld: Awakening(2012)

Underworld AwakeningNegen jaar geleden debuteerde regisseur Len Wiseman met UNDERWORLD, een sfeervolle actiefilm over de oorlog tussen vampiers en weerwolven (Lycans). Wiseman en scenarist Danny McBride legden daarmee de basis voor een geslaagde filmtrilogie die beter heeft verdiend dan de matige opvolger UNDERWORLD: AWAKENING.

Wiseman viel na UNDERWORLD (2003) en UNDERWORLD: EVOLUTION (2006) enkele grote klussen ten deel. Hij regisseerde DIE HARD 4.0 en keert in augustus terug in de bios met de remake van TOTAL RECALL. Hij staat als een van de vier scenaristen op de titelrol van UNDERWORLD: AWAKENING. McBride, die de eerste twee delen schreef én de interessante prequel UNDERWORLD: RISE OF THE LYCANS (2009), wordt echter node gemist. Want hoe zielloos en simpel is UNDERWORLD: AWAKENING in vergelijking met de rijke mythologische wereld van de eerdere delen.

Kate Beckinsale keert, onder regie van het Zweedse duo Måns Mårlind en Björn Stein (SHELTER), terug als de in latex gestoken vampierkrijger Selene. De mensheid heeft eindelijk door dat de planeet vol zit met monsterlijke mutanten en probeert de vampiers en Lycans hardhandig uit te roeien. Selene en haar hybride geliefde Michael besluiten te vluchten, maar worden overmeesterd. Selene belandt ingevroren in het laboratorium van Antigen… totdat het mysterieuze ‘Subject 2’ ontsnapt en haar ontdooit. Gelukkig ligt Selenes iconische outfit binnen handbereik. Ze vecht zich een weg naar buiten. Daar leert ze dat er maar liefst twaalf jaar verstreken zijn en ze inmiddels is bevallen van dochter Eve. Antigen experimenteerde met hun uitzonderlijke DNA. De instantie blijkt een dekmantel te zijn van de Lycans, die werken aan een leger reusachtige super-Lycans. Aan Selene de opgave haar dochter te beschermen, de Lycans te stoppen en Michael te vinden.

Het rammelende scenario lijkt vooral te zijn gericht op het zo aantrekkelijk mogelijk in beeld brengen van Beckinsales acrobatische capriolen. De prachtige effecten, het expliciete geweld en de adembenemende gevechtschoreografie kennen we uit de eerdere delen, maar voelen nu leeg en geforceerd aan. Het ontbreekt UNDERWORLD: AWAKENING aan de inhoudelijke diepgang en boeiende voorgeschiedenis van de vorige delen. Interessante personages als de charismatische Lycan-leider Lucian (Michael Sheen) en de ijzingwekkende vampierheerser Viktor (Bill Nighy) maken in dit nieuwe deel plaats voor de suffige detective Sebastian (Michael Ealy) en de oppervlakkige vampierhunk David (Theo James). Charles Dance doet zijn best als één van de laatste vampierleiders, maar is teveel een imitatie van Nighy.  En zo wordt de aaneenschakeling van geweld al snel saai en begin je je ineens af te vragen uit welke hoek van haar strakke pakje Selene eigenlijk steeds die pistolen, kogels en granaten tevoorschijn tovert.

Het meest ergerlijke is nog wel het onlogische en willekeurige gebruik van Selene’s krachten. Zo blijkt ze dode vampiers weer tot leven te kunnen wekken met een simpel kneepje in het hart, maar waarom doet ze dit alleen bij de overleden David in een film vol gesneuvelde soortgenoten? Haar snelheid, reusachtige sprongen en de mogelijkheid om door haar dochters ogen te kijken, worden gemakzuchtig ingezet om vaart in het scenario te houden. UNDERWORLD: AWAKENING doet zijn goedgeschreven voorgangers geen eer aan. Helaas suggereert het open einde dat een vijfde deel niet lang op zich zal laten wachten.

 Di: Sony (dvd en blu-ray: 25 juni). Copyright Ruben Allersma. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 juni 2012.

© Ruben Allersma
30 juni 2012
  • Titel
    Underworld: Awakening
  • Lengte
    88 minuten
  • Regie
    Måns Mårlind, Björn Stein
  • Scenario
    Len Wiseman, John Hlavin, J. Michael Straczynski
  • Cast
    Kate Beckinsale, Michael Ealy, India Eisley
  • Taal
    English, Russian
  • Land
    United States, Canada
  • Trailer
Meer FantasyMeer Horror
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.