Trouble Every Day(2001)

Wie bij het tandem Frankrijk en erotiek denkt aan zwoele terrasjes aan de Seine waar verliefde stelletjes zich bij flakkerend kaarslicht te goed doen aan rode wijn en brie, komt de laatste jaren meer en meer bedrogen uit. Erotiek is dood, althans voor de intelligentsia onder de Franse filmers. Keiharde seks, bij voorkeur gecombineerd met een stevige portie geweld, is in (zie BAISE-MOI, SOMBRE en IRRÉVERSIBLE).

En als dat laatste achterwege blijft dan is seks toch minstens verworden tot een liefdeloos pompen (zie INTIMACY en het werk van Cathérine Breillat). TROUBLE EVERY DAY (Frankrijk/Duitsland, 2001) van regisseuse Claire Denis, dat twee jaar geleden nog een relletje veroorzaakte op het festival van Cannes, sluit mooi aan in die rij. Een pas getrouwd Amerikaans stel reist naar Parijs, ogenschijnlijk om zich daar in romantische sferen onder te dompelen. De man (Vincent Gallo) heeft echter een verborgen agenda. Hij is naarstig op zoek naar een Franse collega, met wie hij ooit betrokken was bij een mislukt experiment. Zowel de Amerikaan als de vrouw (Béatrice Dalle) van de collega vertonen sindsdien onbedwingbare kannibalistische neigingen, telkens wanneer ze in staat van seksuele opwinding raken. Terwijl Gallo zijn echtgenote ontziet door veel te masturberen en andere vrouwen lastig te vallen, komt Dalle ruimschoots aan haar trekken. De in een bloedbad ontaardende vrijpartij met een buurjongen wordt door Denis tot de laatste doodsreutel van het slachtoffer opgerekt. Ondertussen zie je als genreliefhebber hoe een in cinefiele kringen hoog aangeschreven filmmaakster zich nog bruter vergrijpt aan het horrorgenre. Werd seksueel kannibalisme al veel eerder en veel beter geëxploreerd door David Cronenberg in SHIVERS en RABID, zelfs in haar eigen territorium, dat van de choquerende Franse kunstfilm, slaat Denis een modderfiguur. TROUBLE EVERY DAY is met zijn fabelachtig mooie camerawerk gewoonweg te gelikt om te provoceren, terwijl de film inhoudelijk veel minder gefocused is dan Gaspar Noé’s recente verkrachtingsdrama IRRÉVERSIBLE. Gallo zwerft met zijn anachronistische bos krullen en snor als een ontheemde porno-acteur door Parijs, zonder dat we ook maar enigszins de kans krijgen ons in zijn situatie te verplaatsen. Maar vergeleken bij Dalle en de andere door Denis gezombificeerde acteurs komt hij er nog genadig af. Als TROUBLE EVERY DAY ergens over gaat, dan is het niet over liefde, lust en pijn, maar over oppervlakten: langdurige close-ups van lichaamsdelen, hotelinterieurs en medisch instrumentarium nemen hier de plaats in van plot, psychologische ontwikkeling en dialoog. De echte auteur van TROUBLE EVERY DAY is dus niet Denis zelf, maar camervrouw Agnès Godard. STEEF DE KONING • Copyright 2003 Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #58, p32.

Trouble Every Day
    101 minuten
    Claire Denis