Phillip J. Roth strikes again! De maker van steriele, robotoide hardware-avonturen als PROTOTYPE X29A (1992), A.P.E.X. (1994), DIGITAL MAN (1994) en VELOCITY TRAP (1998; SN#44) schenkt ons met TOTAL REALITY opnieuw een post-apocalyptische visie uit de CGI-doos.
Wat Roth’s films verder gemeen hebben, is een radeloos ingewikkelde expositie (uiteenzetting van de centrale probleemstelling), die vrijwel ogenblikkelijk wordt verwaarloosd ten gunste van actiescènes. Onderhavige film spant werkelijk de kroon met een expositie over de ins & outs van een intergalactisch conflict in de verre toekomst, die men vier keer moet terugspoelen om één keer te begrijpen – om vervolgens te ontdekken dat begrip en inzicht er geen bal toe doen aangezien alle optredende karakters alreeds vechtend en schietend over de vloer rollen. De inlay van TOTAL REALITY belooft ons een futuristisch SF-avontuur, maar een slimme (en kostenbesparende) plotwending doet ons voor 90% van de film in het jaar 1998 belanden, waar actie-geharde acteurs uit de direct-to-video branche hun hart ophalen aan gierend en luidruchtig knok- en stuntwerk onder het motto ‘F*** the damn context!’.*1/2 Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #45, p20.