RATTLED(1996)

Bijna niets is zo mooi als een enge-dierenfilm van meer dan twintig jaar oud, bevolkt door de wonderlijke bewoners der natuur zoals we ze graag zien: gigantisch, agressief, ondoorgrondelijk en meedogenloos, bij voorkeur gecreëerd tijdens een ongelukkig verlopen experiment.

RATTLED moet opboksen tegen de herinneringen aan TARANTULA (Jack Arnold), PIRANHA (Joe Dante, het vervolg was het regiedebuut van James Cameron) en THE TINGLER (William Castle). Tony Randel (HELLBOUND: HELLRAISER II, FIST OF THE NORTH STAR) weet hoe geliefd akelige dieren zijn en speelde eerder met ticks in op de aloude insektenangst. rattled heeft, niet onverwacht, ratelslangen in de hoofdrol. Vreemd genoeg zijn er slechts weinig films gemaakt in dit genre; men denke aan RATTLERS (1976) en SERPENT WARRIORS (1986). Hoewel vooral de tongen van de beestjes zeer fotogeniek zijn en ze verder voldoen aan de hierboven gestelde eisen van griezeligheid, blijft het blijkbaar moeilijk om een griezelfilm met enge dieren te maken zonder aan hun proporties te sleutelen. .In RATTLED wijkt nagenoeg niets af van de lijn der verwachting, wat de welwillende kijker ook kan opvatten als één lange knipoog naar het genre. Het slangengebroed wordt door explosies bruut gewekt uit zijn winterslaap en gaat al plunderend op zoek naar een nieuw onderkomen. Al snel leggen enkele bijfiguren het loodje, waarna de ganse film wordt gevuld met suggestieve aanvallen. Een bewegende tas blijkt slechts een muis te bevatten, terwijl het echte gevaar stilletjes boven het hoofd van de personages hangt. Vervolgens worden we in het ootje genomen met een onschuldige tuinslang. Het hoogtepunt wordt, zoals het hoort, bereikt in een finale met veel open gesperde bekken. Randel houdt het keurig, meer dan dat en wat droppels bloed zien we niet. .Scenarioschrijvers Ken en Jim Wheat zijn niet begiftigd met een originele fantasie: in hun filmografie komen we itIT CAME FROM OUTER SPACE II, THE BIRDS II en THE FLY II tegen. Hoofdrolspeler William Katt kent u wellicht nog als Tommie Ross uit CARRIE. En wist u, trivialiefhebber met een slangenfobie, dat in Alaska, Hawaii en Maine geen slangen voorkomen? En dat zij gevoelige inwendige oren bezitten? Nee? Haast u naar de videotheek!.** Copyright Mariska Graveland. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #26, p9.

Rattled
    90 minuten
    Tony Randel