Met RATS (Tibor Takacz, VS 2001) draagt productiemij. NU Image een variant bij aan de mutated-monster-on-the-rampage cyclus. We zijn in Brookdale Psychiatric Institute, waar journaliste Jennifer Lawrence (Sara Downing) zich als vermeende drugsverslaafde heeft laten opnemen om onderzoek te doen naar de gevolgen van de privatisering van de instelling – en met haar onthullende artikelenreeks de Pulitzerprijs voor de Journalistiek te winnen.
Zij stuit hierbij op geheime experimenten van Dr. Winslow (Ron Perlman), die ratten heeft geinjecteerd met een DNA-modificerende stof, en nu het plan heeft opgevat om verder te experimenteren op aanzienlijk interessanter materiaal: de patiënten in zijn kliniek. Intussen sluipt een bloeddorstige reuzenrat (het resultaat van Winslow’s baanbrekende werk) door het instituut en verscheurt de ene inmate na de andere. RATS is niet bedoeld voor toeschouwers die graag een modicum van logica in hun kijkvoer aantreffen. Het is paranoia en paniek wat de klok slaat en dat temidden van een verzameling stuitend onsympathieke karakters en op fotogeniek vervallen lokaties (in Sofia, Bulgarije). Wie zo onverstandig is om achteraf over de film na te denken, stuit op huizenhoge onwaarschijnlijkheden. Zo men wil, kan men een piepklein boodschapje in de film projecteren (privatisering leidt tot machtsmisbruik, fraude, chaos en tenslotte totale corporate desintegratie), maar het hoeft niet. Tibor Takacz is vooral bekend van een vijftal genrefilms: THE TOMORROW MAN (1984), THE GATE (1986), I, MADMAN (1988), THE GATE II (1989) en EARTH CREATURE (1992). Voor TV regisseerde hij het alleraardigste SABRINA THE TEENAGE WITCH (1996). . Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #56, p33.