Comic-Con Episode IV: A Fan’s Hope(2011)

Al vele jaren kijken strip-, game- en filmfans uit naar dat ene jaarlijkse evenement in San Diego: de Comic-Con. De editie van 2010 staat centraal in de documentaire COMIC-CON EPISODE IV: A FAN’S HOPE van Morgan Spurlock.

Morgan Spurlock is vooral bekend geworden door participerende documentaires als SUPER SIZE ME en THE GREATEST MOVIE EVER SOLD. In COMIC-CON EPISODE IV: A FAN’S HOPE is hij voor de verandering eens niet voor de camera te vinden. Hij laat ons het grootschalige evenement beleven door de ogen van vijf verschillende bezoekers: een oude stripboekenverkoper (met zijn unieke en zeer waardevolle Red Raven nummer 1 comic uit 1940), twee striptekenaars die hun portfolio laten beoordelen en hopen op een baan, een cosplayer die met zelfgemaakte kostuums meedoet aan een wedstrijd en een nerveuze jongen die zijn vriendin ten huwelijk wil vragen tijdens de drukbezochte Q&A van regisseur Kevin Smith.

Het is niet gek dat een filmmaker als Spurlock zich aan een onderwerp als Comic-Con waagt; zijn speelse en vlotte stijl past perfect bij het evenement. Hij hoeft maar weinig moeite te doen om de lol en de gekte van het evenement in beeld te brengen. Zet een camera op de extreem toegewijde bezoekers en de geestige scènes creëren zichzelf. Zo zien we in een fragment een man, ietwat knullig verkleed als Thor, die zijn hamer eerst door de wapencontrole moet laten gaan voor hij naar binnen mag. De film zit vol van dit soort amusante observaties. Gelukkig geen ellenlange en vermoeiende interviews dus, met organisatoren of deskundigen over het ontstaan en het succes van de Comic-Con. Voornamelijk beelden van de veelal knotsgekke bezoekers en hun hysterie. De korte anekdotes, verteld door bekende vaste gasten als Joss Whedon, Kevin Smith en Stan Lee, vormen een aangename afwisseling.

Maar hoe vermakelijk ook, veel meer dan een geinige en goedverzorgde registratie is de documentaire eigenlijk niet. Spurlock probeert ons het evenement te laten beleven door de ogen van de vijf personages, maar die vijf zijn zelf niet zo boeiend of kleurrijk. Je mist een echt boeiend hoofdpersonage. Het is duidelijk dat Spurlock de Comic-Con zelf als de échte hoofdrolspeler ziet; toch krijg je sterk het gevoel dat er veel meer en interessantere aspecten zijn dan we nu te zien krijgen. Wellicht was een participerende documentaire, met Spurlock als bezoeker, dan toch een sterkere vorm geweest. Maar gezien het feit dat Spurlock zich na dit project bezig is gaan houden met de documentaire ONE DIRECTION: THIS IS US mogen we niet al te hard klagen. Dan toch maar liever COMIC-CON EPISODE V: THE FANS STRIKE BACK.

Di: Filmfreak. Release op dvd: 28 augustus 2013. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 september 2013.

© Jasper ten Hoor
27 september 2013