The Prophecy: Forsaken(2005)

THE PROPHECY: FORSAKEN (ook bekend als THE PROPHECY 5 FORSAKEN) vervolgt de jacht op de Lexicon, waarbij steeds meer bizarre figuren in de semi-religieuze mix verzeild raken.

Wanneer de ontwikkelingen hopeloos dreigen vast te lopen, verschijnt in verblindend licht aartsengel Simon (London) om de plot een ferme por in de rug te geven (een kras geval van deus ex machina). Om de zaak min of meer afgerond te krijgen trekt de film een paar abrupte plotwendingen uit de hoge hoed (niet voor niets door Amerikanen hat-tricks genoemd) en dat is het dan. Het half-open einde laat ruimte voor verdere sequels, wat de hemel verhoede… Om de aandacht van de kijker vast te houden, benutten UPRISING en FORSAKEN een beproefd middel, slow-motion, waarmee onbeduidende details in een eigenaardig, doemgeladen licht komen te staan alsof de film op gezette tijden de adem inhoudt in afwachting van de Apocalyps. Een overwerkte truc, dat wel, maar effectief. Dialogen nemen soms een zweverige wending als karakters zich overgeven aan eindeloze debatten over Goed en Kwaad, zodat de toeschouwer alle tijd wordt gelaten om zich in gemoede af te vragen waar ’t allemaal toe moet leiden. Om Tennyson’s vermaarde dichtregels te parafraseren: ‘Ours is not to reason why / Ours is but to sit, and watch / And be mystified.’ P.S.: Intussen zou men een zekere bewondering kunnen hebben voor de vindingrijkheid en souplesse van Dimension Films om acteurs, actrices, karakters, plotelementen en locaties van hun HELLRAISER-, DRACULA- en PROPHECY-series in voortdurend wisselende samenstelling aan de man te brengen: recycling als kunstvorm.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #69, p51.

© Erique J. Rebel
    The Prophecy: Forsaken