The Nun(2005)

Jonge meisjes op een streng katholiek internaat in Barcelona worden dusdanig gekweld door de fanatieke Zuster Ursula (Piaget) dat zij tenslotte door het lint gaan, de non verdrinken en het lijk laten verdwijnen. Ca. 17 jaar later verschijnt Ursula, nu een demonische entiteit (Vives/Piñol), aan de inmiddels volwassen meisjes en moordt ze één voor één gruwelijk uit.

Dat is in telegramstijl de plot van THE NUN. Het Engels gesproken THE NUN is het regiedebuut van de jonge Catalaan Luis de la Madrid, bekend als editor voor Jaume Balagueró (die ook het originele verhaal voor deze film leverde), Brian Yuzna (co-producent van THE NUN), Laura Mañá, Brad Anderson en Guillermo del Toro.

De niet weinig hysterische film verraadt zich als het product van een katholieke opvoeding in een overwegend streng katholiek land, een rolprent doordrenkt van zonde (van ouders op het nageslacht overgaand), reiniging en boetedoening, Schuld en Boete op z’n Spaans. Dat levert karakters op die in menige handeling een doodzonde zien, bijgevolg schuldig door het leven gaan en zich als getekenden gedragen, gebukt onder en gebrandmerkt door eigen zonden en die der vaderen.

Het is tevens een film met een niet-alledaags monster: een steeds uit water materialiserende demon-in-habijt. Je weet niet wat je ziet. THE NUN is een stijlvol werkje met een aantal shockmomenten die als vuistslagen aankomen. Moet absoluut even worden gezien. In zijn jeugd heeft uw recensent ook een Zuster Ursula gekend. Samen met medeslachtoffertjes van het katholieke erfgoed zong hij stiekem: ‘Zuster Ursula gaat naar de hel. / Ze is er nog niet, / Maar ze komt er wel…’ Verdorie, onze uit machteloze frustratie geboren kinderwens is verhoord!

N.B.: Voor een interview met Luis de la Madrid: zie SN #69.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #70, zomer 2006.

© Erique J. Rebel