New Kids Nitro(2011)

Op het eerste gezicht is een New Kids-film geen typisch Schokkend Nieuws-materiaal. Waarom hun tweede speelfilm NEW KIDS NITRO dan toch onze aandacht trok? Het antwoord is simpel: zombies!

Veel introductie hebben Nederlands beroemdste aso’s sinds de familie Flodder niet nodig. De sketches over het groepje naar happy hardcore luisterende en blikken Schültenbrau-bier drinkende lomperiken begonnen in 2007 op website Flabber.nl. Daar werden ze een enorme hit, waarna Comedy Central de sketches oppikte. Behalve in Nederland zijn de New Kids ook in Duitsland razend populair. Met hun eerste speelfilm NEW KIDS TURBO (2010) groeiden de New Kids uit van culthit tot groot commercieel succes.

De opvolger NEW KIDS NITRO laat zich in een paar zinnen samenvatten: de aso’s van het Brabantse dorp Maaskantje hebben het voortdurend aan de stok met de aartsrivalen uit het nabijgelegen Schijndel. Deze burenruzie wordt onderbroken wanneer in Friesland een zombieplaag uitbreekt en de New Kids door dubieuze politici worden ingezet om de Friese zombies met veel geweld een halt toe te roepen.

Voor de zombies in hun tweede bioscoopfilm hebben schrijvers en regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil zich laten inspireren door films als SHAUN OF THE DEAD en ZOMBIELAND, zo bleek uit een interview met de makers in SN #93. Maar in tegenstelling tot SHAUN OF THE DEAD zijn de zombies hier vooral een gimmick; ze dienen slechts als kanonnenvoer en hadden evengoed ingewisseld kunnen worden voor, pakweg, aliens of weerwolven. (Dit laatste idee opperen de makers trouwens zelf in een grapje na de credit). Er gaat flink wat tijd overheen voordat we bij de zombies aangekomen zijn en ook dan is er van daadwerkelijke spanning of griezeligheid dus geen sprake.

NEW KIDS NITRO is een aaneenschakeling van sketches die met elkaar verbonden worden door het dunne verhaaltje. Het niveau van de humor varieert; de New Kids zijn in ieder geval nooit te beroerd om grenzen op te zoeken of er overheen te gaan. Soms werkt dat op de lachspieren, zoals wanneer een personage in een rolstoel met zijn computerstem New Kid Rikkert uitscheldt. Een andere grap met zombies en een trein tegen het einde van de film is dan weer even stuitend als dom.

Gelukkig ontbreekt ook de nodige zelfspot niet. Zo laten Haars en Van der Kuil aan het begin van de film een studentikoos typetje opdraven dat de zichzelf herhalende humor van de New Kids bekritiseert. Waarna hij vervolgens zelf slachtoffer wordt van diezelfde humor door alwéér per ongeluk doodgeschoten te worden… Dit doorbreken van de ‘vierde wand’ is de New Kids sowieso niet vreemd. Tussendoor krijgen we ook shots te zien van een bioscooppubliek dat luidkeels commentaar geeft op wat er in de film gebeurt.

Dit komt de helderheid van het verhaal niet altijd ten goede, maar het moge duidelijk zijn: de New Kids hebben aan alle bestaande conventies schijt. En hoewel NEW KIDS NITRO, net als de voorganger, dus een film met mankementen is, werkt die houding toch best verfrissend.

Di: BFD Home Entertainment (release op dvd en blu-ray: 24 april). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 mei 2012.

7 mei 2012
    New Kids Nitro