Ondanks zijn negen jaren is Mikey (Bonsall) al een behoorlijk getroubleerd baasje, getuige de openingsscènes van de gelijknamige film waarin hij op koelbloedige wijze zijn pleeggezin uitmoordt. Vanzelfsprekend staat Mikey boven iedere verdenking en wordt hij al snel ondergebracht bij nieuwe pleegouders – waarna de geschiedenis zich herhaalt.
MIKEY laat zich het best omschrijven als een tegenhanger van THE STEPFATHER, maar mist de fijnere nuances van deze film: slaat de hoofdpersoon uit THE STEPFATHER aan het moorden zodra zijn ideaal van een all American gezinnetje in gevaar komt, Mikey is gewoon een verwend kind dat uit zijn bol gaat als het zijn zin niet krijgt. Zoals bijvoorbeeld wanneer het aantrekkelijke, maar veel oudere buurmeisje niet ingaat op zijn avances. Mikey’s onderwijzeres (Laurence, de heldin uit HELLRAISER en HELLBOUND) ruikt al snel lont en tracht zijn pleegouders ervan te overtuigen dat er ‘iets mis is’ met Mikey. Dit is, zoals te verwachten viel, aan dovemansoren gezegd.
MIKEY is een voorspelbare, maar niet slecht gemaakte film. Bonsall is opmerkelijk als het jeugdige seriemoordenaartje, en ook de overige rollen worden competent vertolkt. ‘Remember’, zo laat de inlay ons weten, ‘Jason and Freddie were kids once, too’. En daarmee is alles wel gezegd.
Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #5, februari 1993.