De harde feiten zullen de fans van Eli Roths hostel behoorlijk laten schrikken. Deel drie is niet alleen een lowbudgetfilm met Scott Spiegel (FROM DUSK TILL DAWN 2: TEXAS BLOOD MONEY) aan het roer, maar belandt ook nog eens direct op dvd. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat HOSTEL PART III een slap en goedkoop ogend aftreksel is van zijn voorgangers.
Afgezien van de naam en de premisse (jongeren worden ontvoerd en onderworpen aan gruwelijke martelingen) heeft HOSTEL PART III weinig weg van HOSTEL en HOSTEL PART II. De film voert ons niet naar een naargeestig Slowakijke, maar bewijst dat feestvierende jongeren zelfs in het glamoureuze Las Vegas niet veilig zijn voor de martelpraktijken van de Elite Hunting Club. Scott staat op het punt te gaan trouwen en wordt door zijn buddy’s Carter, Justin en Mike op sleeptouw genomen voor een weekendje drank, casino’s en prostituees. In een club leren ze twee prachtige escorts kennen, die de hitsige kerels uitnodigen voor een geheimzinnig privéfeestje buiten de stad. De volgende ochtend blijkt Mike nergens te bekennen en beginnen zijn ongeruste vrienden een katerige zoektocht. Al gauw blijkt dat Mike in handen is gevallen van de Elite Hunting Club, die in Las Vegas een eigen versie van een casino blijkt te hebben. Rijke leden kunnen hier deelnemen aan sadistische gokspellen (hoeveel pijlen kan iemand in zijn lichaam verdragen alvorens te sterven?) waarbij de slachtoffers steeds op een creatieve manier doodgemarteld worden.
De goedkoop geproduceerde, matig geacteerde martelscènes in HOSTEL PART III staan in schril contrast met de huiveringwekkende, misselijkmakende scènes uit de eerdere delen. Waar Roth koos voor de beklemmende sfeer van smerige kelders en roestig gereedschap, plaatste Spiegel zijn slachtoffers in een steriele, bordkartonnen operatiekamer. De nep uitziende effecten, met als dieptepunt de cgi-kakkerlakken die een van binnenuit gefilmde mond inkruipen, overtuigen nauwelijks en zijn eerder lachwekkend dan shockerend. Las Vegas laat ook weinig over van de constante dreiging die Roth wist te creëren door zijn personages in een uitheemse omgeving te plaatsen. Hoewel hij de kwaadaardigheid van Oost-Europa behoorlijk overdreef, zorgde het ver-van-huis element wel voor de nodige spanning.
Toch moeten we Spiegel nageven dat hij op een bepaald punt ook weet te vernieuwen. Hij speelt slim op onze verwachtingen in door steeds de bekende weg te nemen, maar op het laatste moment juist datgene te doen wat we niet zien aankomen. Een aantal opmerkelijke plottwists levert net genoeg verrassende momenten op om onze aandacht tot de aftiteling vast te houden.
Di; Sony Pictures (release op dvd en blu-ray: 18 januari 2012). Copyright Ruben Allersma. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #94, februari 2012.