Halo 4: Forward unto Dawn(2012)

HALO 4: FORWARD UNTO DAWN is niet het vierde deel van een filmserie, maar een verfilming van het videospel HALO 4. Dat spel is dan weer het achtste deel in de populaire Halo-serie, en het eerste deel van een nieuwe trilogie. Kortom, let maar niet op die nummers.

Om het nog iets verwarrender te maken, hebben we hier te maken met een van oorsprong vijfdelige webserie die nu tot film gemonteerd is. Dat werkt beter dan je wellicht zou verwachten: de film heeft een nette drie-aktenstructuur en voelt daardoor nooit aan als een stel losse afleveringen.

Problematischer dan de opbouw is de inhoud van het verhaal. HALO 4 is een uiterst voorspelbare militaire actiesoap over een stel soldaten in opleiding die de aarde in de zesentwintigste eeuw moeten beschermen tegen kwaardaardige aliens. Het science-fictionelement blijft helaas onderbelicht. De film begint veelbelovend met een mooie, abstracte animatiesequentie en een voice-over van een kunstmatige intelligentie, maar richt zich daarna vooral op het soort schietwerk en melodrama dat net zo goed in het heden had kunnen plaatsvinden.

De vlakke personages kennen we al door en door. Thomas Lasky is een soldaat in opleiding die in de voetsporen wil treden van zijn moeder en broer – beiden legendarische legerhelden –  maar onzeker is over zijn geschiktheid. Drie keer raden hoe dat afloopt. Natuurlijk wordt Lasky achter de broek gezeten door een strenge drill-sergeant, heeft hij een rivaal met wie hij in gevecht raakt, en wordt hij verliefd. Het lijkt STARSHIP TROOPERS wel, maar dan zonder de satirische lading.

Voor de actiescènes maakt regisseur Stewart Hendler overmatig gebruik van close-ups en shaky cam, misschien om de kwaliteit van de CGI te verhullen. Om die zelfde reden zou ervoor gekozen kunnen zijn de aliens alleen bij nacht te tonen. Toegegeven: ze zien er nog best overtuigend uit. Maar ook erg saai: in het ontwerp is geen greintje originaliteit te bekennen. Bovendien heb je die beesten zo dood. Met name de afrekening met het laatste monster is teleurstellend kort en gemakkelijk.

Het is aardig om te zien dat er voor het internet actieseries met zo’n hoog budget (10 miljoen dollar) worden gemaakt. Nu de kwaliteit nog.

Di: Just Bridge. Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 21 september 2013.

21 september 2013