Chernobyl Diaries(2012)

In Schokkend Nieuws #96 staat een vakantiespecial, waarin aan de hand van films duizend-en-één redenen gegeven worden waarom je eigenlijk beter thuis had kunnen blijven. Als het nummer iets later was uitgekomen had deze film daar mooi tussen gepast. Want weet je waar je vooral niet heen moet gaan op vakantie? Naar Tsjernobyl. Slecht idee. Heel slecht idee.

Toch is dat precies wat Chris (Jesse McCartney), Natalie (Olivia Dudley) en Amanda (Devin Kelley) besluiten te doen wanneer ze bij Chris’ broer Paul (Jonathan Sadowski) op bezoek zijn in Kiev. Paul is razend enthousiast over Uri (Dimitri Diatchenko), een ex-marinier die nu een extreme tourism-bedrijfje runt. En veel extremer dan een ontplofte kernreactor vind je niet gauw. De rest twijfelt nog even, maar uiteindelijk haken er nog twee backpackers aan en stappen ze allemaal in Uri’s rammelige busje, op weg naar Prypjat, een uitgestorven stadje waar de mensen woonden die in Tsjernobyl werkten. Onderweg worden ze tegengehouden door militairen. Er zijn ‘onderhoudswerkzaamheden’ gaande in Prypjat en ze mogen er niet in. Maar Uri’s motto is niet voor niets ‘Not to worry, here is Uri’, hij weet een sluipweggetje. Ze gaan op verkenning door de uitgestorven stad, maar na een schrikmoment in één van de verlaten huizen gaat het op een drafje weer terug naar de bus. Hysterisch giechelend en volop in de roes van hun dappere avontuur. Maar dat is natuurlijk net het moment dat Uri’s busje niet meer start en is het stadje eigenlijk wel zo uitgestorven als ze denken…?

CHERNOBYL DIARIES, de debuutfilm van regisseur Bradley Parker, is geschreven en geproduceerd door Oren Peli, de schrijver en regisseur van PARANORMAL ACTIVITY.  Mooie, sfeervolle beelden van leegstaande flatgebouwen met begroeiing aan binnen- en buitenkant zorgen voor een unheimisch gevoel. Er hangt een claustrofobische sfeer, zowel in de verlaten stad als in het busje waar ze noodgedwongen een bange nacht door moeten brengen. Er werd gefilmd op een verlaten Hongaars vliegveld en in een Servische tractorfabriek, maar je twijfelt er geen moment aan dat dit een stadje is waaruit iedereen na de ramp overhaast heeft moeten vertrekken.

De beelden en de sfeer zijn dan ook meteen het meest originele aan deze film. Verder is het eigenlijk gewoon het standaardverhaal van vrienden die samen op vakantie gaan naar een plek die niet pluis is, met alle voorspelbare gevolgen van dien. Gore is er weinig, de meeste nare dingen gebeuren buiten beeld en de daadwerkelijke ‘monsters’ krijg je nauwelijks te zien. Zoals zo vaak in dit soort films, blijf je je ook verbazen over de beslissingen er genomen worden, als er bijvoorbeeld weer halsoverkop een donkere tunnel in gerend wordt, het enige wapen wordt achtergelaten bij degenen die relatief veilig in het busje zitten of van wilde honden wordt weggeslopen door eens flink in de knisperende herfstbladeren te stampen. Eén cliché doet zijn voordeel met de omgeving, in een plaats met zoveel straling is het opeens helemaal logisch dat de mobieltjes niet werken.

Ondanks een uitgekauwd scenario en een afgeraffeld einde, steekt CHERNOBYL DIARIES met zijn spookachtige locaties en een paar zeer effectieve schrikmomenten toch boven de gemiddelde jongeren-op-vakantie-horrorfilm uit. Sfeer en spanning winnen het van verhaal. Tip: mocht je voor deze zomer zelf nog een extreme toeristische attractie in je hoofd hebben, check dan vooral eerst even de kabels in je auto.

Di: eOne (NL: 14 juni, B: 11 juli) Copyright Marjan Westbroek. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 juni 2012.

14 juni 2012
    Chernobyl Diaries