Alphas (seizoen 1)(2011–2012)

Televisieseries lenen zich goed voor verhalen over superheldenteams: je krijgt de tijd om aan alle leden aandacht te besteden en die verschillende superkrachten zorgen voor wat variatie tijdens de vele gevechten. Zo had je bijvoorbeeld MUTANT X en HEROES in het eerste decennium van de vorige eeuw. In 2011 begon op de Amerikaanse zender Syfy de serie ALPHAS, waarvan seizoen 1 nu op dvd te krijgen is.

De Alphas staan onder leiding van de superkrachtloze Dr. Rosen, gespeeld door de bekende karakteracteur David Strathairn. Er zijn vijf leden: Gary (Ryan Cartwright) is een autist die alle frequenties van het elektromagnetische spectrum kan ‘zien’ en fungeert als IT-expert – al wijst hij er fijntjes op dat hij niet persé beter kan googlen dan een ander. Cameron (Warren Christie) kan zijn bewegingen heel precies coördineren, terwijl Bill (Malik Yoba) gedurende korte periodes supersterk en supersnel kan zijn. Nina (Laura Mennell) kan iedereen met een blik laten doen wat zij wil, en Rachel (Azita Ghanazida) kan telkens één van haar zintuigen extra versterken.

ALPHAS wil graag een ‘realistische’ serie zijn, met iets minder extreme vaardigheden die liefst met wat plausibel klinkende onzin kunnen worden uitgelegd. Zelfs de onzichtbare mens die later in het seizoen langskomt, krijgt een pseudowetenschappelijke uitleg. Het is een bewonderenswaardige impuls, maar het zorgt er ook voor dat de serie wat vlak aanvoelt, zonder de wow!-momenten die je van het superheldengenre verwacht.

ALPHAS kan verder niet echt van originaliteit beschuldigd worden. Natuurlijk is er een strijd gaande tussen de Alphas die samen willen werken met de mensen, en de Alphas die zichzelf superieur vinden. Natuurlijk is de regering waarmee ons team samenwerkt niet altijd te vertrouwen. En natuurlijk blijkt ook Dr. Rosen een reden te hebben voor zijn interesse in de Alphas: zijn van hem vervreemde dochter blijkt ook Alpha-krachten te hebben.

Gelukkig compenseert ALPHAS het gebrek aan oorspronkelijkheid met veel aandacht voor het team en de onderlinge verhoudingen. Vooral de autistische Gary is een fascinerend personage. De schrijvers hebben goed inzicht in wat autisme is, en geven de jongen ook een eigen persoonlijkheid mee. Elk van de personages heeft een eigen weg te gaan. Zo probeert Rachel assertiever te worden en moet Bill zijn woedeaanvallen onder controle zien te krijgen.

Het eerste seizoen van ALPHAS is een beetje een opwarmronde: pas in de laatste van de elf afleveringen wordt de belangrijkste slechterik van de serie voor het eerst gezien en worden de overkoepelende uitdagingen duidelijk. Degene die daarna door wil kijken is echter gewaarschuwd: Syfy stopte de serie na het tweede seizoen, en dat schijnt met een cliffhanger te eindigen.

Distributie: Universal. Release: 6 februari 2013. Copyright: Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 maart 2013.

25 maart 2013
    Alphas