All About Evil(2010)

Een goed begin is het halve werk. Regisseur Joshua Grannell maakt al in de opening duidelijk dat ALL ABOUT EVIL een film is voor de liefhebbers van splatter die hun antennes afstemmen op de golflengte van de dagen van weleer. Grannell heeft het horrorhart op de juiste plaats en dat pompt 98 minuten lang bloed op het scherm.

ALL ABOUT EVIL is het speelfilmdebuut van Joshua Grannell en de regisseur baseert zich daarbij op zijn eigen korte film GRINDHOUSE (2003), die als extra feature op de dvd te vinden is. Zijn liefde voor Hershell Gordon Lewis (BLOOD FEAST, GORE GORE GIRLS), Ted V. Mikels (THE CORPSE GRINDERS, BLOOD ORGY OF THE SHE-DEVILS), Frank Henenlotter (BASKET CASE, FRANKENHOOKER) en films als LO STRANGOLATORE DI VIENNA/THE MAD BUTCHER (Guido Zurli, 1971) is evident. In dat rijtje mag ook John Waters niet ontbreken. ALL ABOUT EVIL zou niet misstaan in een double feature met CECIL B. DEMENTED. Eén van Waters vaste actrices, Mink Stole, duikt ook op in ALL ABOUT EVIL. Travestiet Peaches Christ, vertolkt door Grannell zelf, kan niets anders zijn dan een knipoog naar Waters grootste vedette, Divine.

Ook leuk om weer eens terug te zien: Natasha Lyonne, die eerder het scherm met Stole deelde in BUT I’M A CHEERLEADER (Jamie Babbit, 1999). Haar laatste grote optreden was in BLADE: TRINITY en dat was alweer in 2004. Jammer, want de dame heeft charisma. In ALL ABOUT EVIL zet ze een heerlijke campy hoofdrol neer.

Lyonne is Deborah Tennis. De grijze muis wordt achtervolgd door jeugdtrauma’s en heeft een onopvallend baantje in een bibliotheek. Wanneer haar vader sterft is Deborah vastbesloten de exploitatie van zijn kleine filmtheater voort te zetten. Dit in tegenstelling tot haar vreselijke moeder, die de bioscoop zo snel mogelijk wil verkopen. Deborah heeft echter nog grotere ambities. Ze ziet zichzelf als een groot regisseur van horrorfilms en het Victoria Theatre moet haar podium worden. Zodra Deborah voor het oog van de bewakingscamera haar moeder doodsteekt is de toon gezet. Maar omdat iedereen denkt dat het om een artistiek underground filmpje gaat, groeit Deborah uit tot het boegbeeld van de cult scene in San Francisco. Hoewel horrorfan Steven (Thomas Dekker) aanvankelijk ook dweept met Deborah, realiseert hij zich al snel dat haar films er wel erg realistisch uitzien. Kan hij de waanzinnige Deborah stoppen voor ze haar ‘meesterwerk’ aflevert?

ALL ABOUT EVIL is een smulpartij. Het lage budget doet niets af aan het enthousiasme, de creativiteit en Lyonnes heerlijke vertolking van een gescheurde ziel met een fors diva-complex. Aardig is ook de scène waarin Cassandra Peterson, de voormalige horrorkoningin Elvira die hier een brave en bezorgde huismoeder speelt, met Grannell knipoogt naar de poster waarop ze als Elvira prijkt. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor Jack Donner, die als een Vincent Price-kloon gestalte geeft aan de doorgedraaide filmoperateur Mr. Twigs. Het moordende ensemble wordt compleet gemaakt door Jade en Nikita Ramsey (eerder samen te zien in GAMER), die als Living Dead Dolls Veda en Vera de show stelen, en de compleet gestoorde zwerver Adrian (Noah Segan).

De opzet is kleinschalig. Grannell houdt de sets claustrofobisch en er zijn momenten waarop ALL ABOUT EVIL meer op een toneelstuk lijkt, dan op een film. Grannell compenseert de compacte en sobere look met verfrissende zwarte humor, aanstekelijk enthousiasme en overtuigende splatter. Tja, het is zoals Deborah in de film zegt: The show must go on… En Bette Davis, de titel verwijst immers naar haar ALL ABOUT EVE (1950), had er waarschijnlijk ook smakelijk om kunnen lachen.

Distributie: Shock. Release: april 2013. Copyright: Constant Hoogenbosch. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 juni 2013.

All About Evil
    98 minuten