The Collection(2012)

DVD/BLU-RAY |In 2009 maakte het publiek kennis met THE COLLECTOR, een moordenaar die inbreekt in huizen om daar dodelijke vallen te plaatsen en degene die het overleeft te ontvoeren. THE COLLECTION is het vervolg en biedt vooral méér sadistisch geweld.

Arkin, hoofdpersoon uit THE COLLECTOR (Marcus Dunstan, 2009), is de enige die ooit aan de verzamelwoede van de maniak wist te ontsnappen. Wanneer rijkeluisdochter Elena wordt ontvoerd, is hij dan ook de aangewezen persoon om leiding te geven aan een team huurlingen met de missie het meisje te bevrijden. Arkin waarschuwt nog wel. Dit gaat geen gemakkelijk klusje worden: “He will cut your balls off and feed them to you”. Maar luisteren? Ho, maar…

In het alleraardigste THE COLLECTOR combineerden regisseur/schrijver Marcus Dunstan en schrijver Patrick Melton een spannend kat- en muisspel met de sadistische booby traps uit SAW. Dunstan en Melton wisten wat ze deden, want ze schreven mee aan maar liefst vier delen van die succesvolle franchise. Zo’n succes als SAW werd THE COLLECTOR helaas niet, maar de film deed het goed genoeg om het groene licht voor een vervolg te krijgen.

Dunstan en Melton hebben zich de gouden regel voor sequels goed ingeprent: vooral méér van alles. De film is amper begonnen of de complete klandizie van een discotheek wordt door de verzamelaar in de pan gehakt. Er is ook wat gesleuteld aan het simpele concept: The Collector beschikt nu zelfs over een eigen mini-legertje. Enkele van zijn slachtoffers zijn zodanig gemarteld en vol drugs gestopt, dat ze nu een soort zombies zijn geworden. Maar er zijn natuurlijk vooral ook méér potentiële slachtoffers, en dus is er méér expliciet in beeld gebracht sadistisch geweld.

Door de extra personages en het opgeschroefde tempo, schiet de spanning er wel wat bij in. Met een speeltijd van amper tachtig minuten is er voor fatsoenlijke spanningsopbouw natuurlijk ook geen tijd. Ook wordt er weer veel gevraagd van de suspension of disbelief. Zo kan Arkin het huurlingenteam de weg wijzen naar de schuilplaats van The Collector omdat hij tijdens zijn ontvoering een routebeschrijving in zijn arm heeft gekerfd… Arkins arm krijgt overigens meer te verduren: later in de film breekt hij hem, uiteraard zo misselijkmakend mogelijk in beeld gebracht. Maar niet getreurd, twee scènes later maakt hij weer volop gebruik van die arm in een gevecht met The Collector! Net als bij Jigsaw vraag je je trouwens af waar die Collector toch de tijd, het geld en de technische expertise vandaan haalt om al die ingewikkelde vallen in elkaar te zetten.

Het voordeel van het hoge tempo is dat THE COLLECTION nooit gaat vervelen. Bovendien spelen de acteurs prima, zijn de vallen weer creatief bedacht en heeft de afdeling production design uitstekend werk geleverd met griezelige mannequins en luguber tentoongestelde lijken. Voor de echte liefhebber van torture porn is THE COLLECTION dan ook een prima verzamelobject.

Distributie: Splendid. Release: 13 juni 2013. Copyright: Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 27 juni 2013.

28 juni 2013
    The Collection