Aliens vs. Predator: Requiem(2007)

In plaats van in ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM elkaar het leven zuur te maken, zouden de legendarische filmmonsters zo langzamerhand hun scenarioschrijvers wel eens te grazen mogen nemen.

Requiem: 1) rouwmis, 2) muziek bij een rouwmis, 3) geschrift, toneelstuk enz. ter ere van een overledene of groep overledenen.

Ervan uitgaande dat scenarioschrijver Shane Salerno de derde betekenis in gedachten had toen hij de titel van dit vervolg op ALIEN VS. PREDATOR  bedacht, rijst de vraag ter ere van welke overledenen hij dit scenario schreef. De afzonderlijke reeksen ALIEN en PREDATOR misschien? Die zijn met deze tweede teleurstellende hybride namelijk definitief om zeep geholpen.

Wat twee delen ALIEN(S) VS PREDATOR hebben duidelijk gemaakt, is dat destijds als mislukt terzijde geschoven vervolgen als PREDATOR 2 en ALIEN: RESURRECTION bij nader inzien helemaal zo slecht niet waren. Beide films bevonden zich in elk geval buiten de gebaande paden: RESURRECTION door de overdreven stilering, PREDATOR 2 door zijn gewaagde locatiekeuze, de door drugs overspoelde achterbuurten van een toekomstig Los Angeles. In zowel REQUIEM als de voorganger kunnen zulke redeeming qualities niet worden ontwaard. Al lijkt de nieuwe film aanvankelijk twee troeven in handen te hebben, de locatie en de personages, geen van beide wordt uiteindelijk verzilverd.

Speelde de eerste AVP zich in een anoniem gangenstelsel af, ditmaal vechten de titelmonsters het uit in een Amerikaans stadje in de Rocky Mountains. Maar noch het duistere woud, noch het stadje zelf wordt als locatie uitgebuit. In plaats van, pakweg, een facehugger los te laten in een basisschool, kiezen de makers voor clichélocaties als een fabriekshal, rioolgangen en een ziekenhuis. Verplaatst de actie zich naar buiten, dan telkens in regen en duisternis. Het maakt dat de film zich visueel nauwelijks kan onderscheiden.

Dan troef 2: de hoofdpersonages die met vereende krachten in leven proberen te blijven, terwijl moordzuchtige buitenaardse wezens hun stadje afbreken. Zij worden in het eerste half uur uitgebreid geïntroduceerd. Daarbij worden zaadjes geplant voor menselijk drama: de ontluikende liefde tussen een pizzabezorger annex jeugddelinquent en het mooiste meisje van de school en een vrouwelijke militair die bij thuiskomst uit Irak merkt dat haar dochtertje van haar vervreemd is. Van deze verhaallijnen wordt echter nauwelijks meer werk gemaakt zodra de actie begint. Dat is de makke van deze opzet, want waar predators en aliens elkaar in de haren vliegen, staan mensen maar in de weg.

Di: Fox (BE: 16 januari / NL: 17 januari). Copyright Roel Haanen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 januari 2007.

© Roel Haanen
17 januari 2007