A Little Bit Zombie(2012)

Regisseur Casey Walker beweert dat A LITTLE BIT ZOMBIE de eerste film is die volledig werd gefinancierd door middel van crowdfunding. Het lukte hem om via de website mymilliondollarmovie.com 1,9 miljoen dollar bij elkaar te krijgen. Ruim zes jaar werkte hij aan zijn project en destijds was het idee om een romantische zombiekomedie te maken waarschijnlijk erg origineel. Helaas is het subgenre in de tussentijd behoorlijk verzadigd en is het nog maar de vraag of Walkers film net zo indrukwekkend is als de wijze waarop hij tot stand kwam.

Steve (Kristopher Turner) en zijn verloofde Tina (Crystal Lowe) gaan samen met Steve’s zus Sarah (Kristen Hager) en haar vriend Craig (Shawn Roberts) een weekendje weg naar het landelijk gelegen familiehuis. Regelnicht Tina wil graag hun trouwdag voorbereiden, maar Sarah en Craig hebben daar weinig trek in. De geladen sfeer wordt er niet beter op als een zombiemuskiet Steve infecteert met een virus waardoor hij langzaam verandert in een levende dode. Hoewel Steve verder gewoon eigenlijk Steve blijft, slaagt hij er niet in om zijn honger naar hersenen te bedwingen en begint hij er steeds onfrisser uit te zien. Tina is echter niet van plan om Steve’s aandoening de mooiste dag van haar leven te laten verpesten! Ondertussen zijn zombiejagers Penelope (Emilie Ullerup) en Max (Stephen McHattie) Steve op het spoor, en hoewel Penelope vermoedt dat Steve wel eens de sleutel zou kunnen zijn tot een serum tegen het zombievirus, wil Max hem het allerliefst voor z’n donder schieten. Want: ‘The only good zombie is a dead zombie.’

Deze romantische zombiekomedie is meer romcom dan zomcom. Hoewel de poster en de setting – hutje in het bos – een directe knipoog zijn naar EVIL DEAD 2 en er ook verwijzingen zijn naar andere horrorfilms, bevat A LITTLE BIT ZOMBIE weinig horror en gore. Alleen in de proloog worden we getrakteerd op wat aardige zombiesplatter-effecten en de finale bevat een leuke ode aan één van Sam Raimi’s trademarks; een bloederig schot door het hoofd (‘I was aiming for his leg!’) met doorkijkeffect.

Als komedie is A LITTLE BIT ZOMBIE echter ook niet helemaal gelukt. Hoewel we af en toe een zeer geslaagde grap voorgeschoteld krijgen – bijvoorbeeld de zombiemuskiet die een tuinkabouter probeert te prikken en Steve’s Pavlovreactie na het horen van het woord brains – doet het geheel een beetje flauw aan. Het grootste probleem is dat regisseur Casey Walker te hard probeert om er een lollige boel van te maken. Veel komische situaties worden zo vet aangezet en met een kijk-mij-eens-lollig-doengezicht gespeeld dat het vooral irritatie oproept. Dat is jammer, want het scenario van Trevor Martin en Christopher Bond (Evil Dead: The Musical) is verrassend goed en de film was waarschijnlijk veel grappiger geweest als Walker zijn acteurs wat meer naturel had laten acteren.

Ondanks het vele jolige geschmier is de cast zeer competent en hebben de vier hoofdrolspelers een goede chemie, getuige de weinige scènes waarin ze wel ‘normaal’ mogen doen. Met name Shawn Roberts (Albert Wesker in RESIDENT EVIL: AFTERLIFE en RETRIBUTION) is erg goed als droogkloot Craig. Ook Stephen MacHattie (PONTYPOOL, THE TALL MAN) overtuigt als ruige one-liner-spuiende zombiejager, maar de Oscar gaat naar (stem)acteur George Buza (THE BRAIN, Maniac Mansion) die schittert in een bijrol als Capt’n Cletus, hersenfijnproever en eigenaar van slagerij Creative Meats.

Onbedoeld grappig zijn overigens de krukkige ondertitels waarin host steevast wordt vertaald als kroegbaas. Het levert een aantal hilarische zinnen op, zoals ‘De ondode kroegbaas moet levende menselijke hersenen opeten.’

Het zal duidelijk zijn dat A LITTLE BIT OF ZOMBIE niet in de schaduw kan staan van subgenregenoten als SHAUN OF THE DEAD, ZOMBIELAND en WARM BODIES, maar het beetje zombie en het beetje (onbedoeld) geslaagde komedie leveren net genoeg op voor een vermakelijke 84 minuten.

Distributie: Splendid. Release: 27 juni 2013. Copyright: Erik van ’t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 juli 2013.

© Erik van 't Holt
20 juli 2013