Willow Creek(2013)

Regisseur Bobcat Goldthwait zélf noemt WILLOW CREEK (2014) gekscherend ‘The Blair-Squatch Project’. Een THE BLAIR WITCH PROJECT-kloon dus, maar dan wel één die niets nieuws aan het fake found footage-genre toevoegt.

Goldthwait, van oorsprong komiek en bekend van zijn absurde rol als de hyperactieve bendeleider Zed in enkele POLICE ACADEMY-films, timmert al enige jaren aan de weg als filmmaker. Net als bij de satirische komedies WORLD’S GREATEST DAD (2009) en GOD BLESS AMERICA (2011) is hij in deze horrorthriller verantwoordelijk voor regie en verhaal, dat zich ditmaal afspeelt rond het plaatsje Willow Creek.

De naïeve sensatiezoeker Jim Kessel (Bryce Johnson) en zijn vriendin Kelly Monteleone (Alexie Gilmore) brengen een bezoek aan dit gehucht, waar de Bigfoot-legende is ontstaan. Er zouden enorme, aapachtige wezens door bossen zwerven. Het stel is van plan het spoor te volgen van een fameuze filmcrew die het mysterieuze beest in 1967 zou hebben vastgelegd. Eenmaal diep in de wildernis, totaal geïsoleerd en verstoken van elk menselijk contact, is Kelly noch Jim voorbereid op wat er tussen de bomen verscholen zit.

Alvorens de horror begint is WILLOW CREEK al over de helft van zijn speelduur heen. De film komt erg laat op gang omdat ruim de tijd wordt genomen om de protagonisten te introduceren. Duidelijk wordt dat Jim al vanaf zijn achtste droomt van deze expeditie. Hij hoopt te bewijzen dat Bigfoot echt bestaat. Kelly daarentegen is zeer sceptisch en alleen meegekomen om hem te plezieren. Hoewel de personages niet erg memorabel zijn, voelen ze wel als echte mensen in plaats van stereotypes. Er is chemie tussen de twee acteurs en de dialogen en interactie doen natuurlijk en ongeforceerd aan.

Na het eten van Bigfoot-burgers, diverse interviews met excentrieke dorpbewoners en een overnachting in het Bigfoot-motel vertrekt het stel naar het bos waar een agressieve hillbilly ze meteen duidelijk maakt dat ze moeten oprotten. Vanzelfsprekend slaan ze deze waarschuwing in de wind. Een verkeerde beslissing, zo zal blijken. `s Nachts slaat het onheil toe. Ineengedoken in hun kleine tent staan Jim en Kelly doodsangsten uit vanwege gruwelijke geluiden die al dan niet afkomstig  zijn van het mythische wezen waarnaar ze op zoek zijn.

Deze onafgebroken gefilmde scène van ruim twintig minuten weet dankzij suggestieve geluidseffecten een dreigende sfeer op te roepen, maar dat is niet genoeg om van WILLOW CREEK de ijzingwekkend spannende en angstaanjagende film te maken, die hij belooft te zijn. Daarvoor duurt de opbouw te lang en is de BLAIR WITCH-achtige ontknoping te afgeraffeld en te kort en blijven teveel vragen onbeantwoord.

Di: TDM Entertainment. Op dvd vanaf 5  januari 2015. Copyright Henry Kuipers. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 januari 2015.

© Henry Kuipers
20 januari 2015