Urban Explorer(2011)

De Duitse mainstream horrorfilm kan niet echt bogen op grote klappers. ANATOMIE (2000) was een uitzondering op de regel, maar voor geslaagde horrorfilms van Duitse bodem moeten we toch echt aankloppen bij hardcore jongens als Jörg Buttgereit, Olaf Ittenbach en Marian Dora. In dat rijtje hoort URBAN EXPLORER-regisseur Andy Fetscher niet thuis.

Niets nieuws onder grond; in 2007 stootte Shannyn Sossamon in CATACOMBS haar hoofd al in het gangenstelsel onder Parijs. Het uitgangspunt van URBAN EXPLORER ligt daar dicht tegenaan en regisseur Fetscher heeft zich zelfs verzekerd van een Shannyn Sossamon look-a-like.

De plot van URBAN EXPLORER is flinterdun en slechts aanwezig om de actie voort te drijven en als kapstok te dienen voor de gebruikelijke stupide beslissingen. De Japanse Juna (Brenda Koo), haar Franse vriendin Marie (Catherine de Léan), de Venezolaanse Lucia (Nathalie Kelley) en haar Amerikaanse vriend Denis (Nick Eversman) zijn op zoek naar avontuur. Onder leiding van de Duitse gids Kris (Max Riemelt) dalen ze af in de verlaten tunnels onder Berlijn. Het duurt niet lang voordat de jongelui het pad kruisen van twee agressieve neo-nazi’s. Een normaal functionerend mens zou dan eieren voor zijn geld kiezen en de tunnels laten voor wat ze zijn. Maar nee, het groepje zet zijn weg voort op zoek naar een bunker uit de dagen van het Derde Rijk. Wanneer gids Kris dan ook nog eens geschiedenisles geeft over het geheime nazi-ruimtevaartproject Reichsflugscheibe Odin, lijkt URBAN EXPLORER een stap te zetten in de richting van IRON SKY. Tja, nazi-horror is immers weer helemaal hot. Dat blijkt een loze belofte. De film maakt een forse wending zodra de geheimzinnige Armin (Klaus Stiglmeier) opduikt.

Andy Fetscher (BUKAREST FLEISCH), die naast de regie ook de montage en de cameravoering voor zijn rekening nam, is zeker niet verstoken van talent. Dat moeten we dan vooral zoeken in de technische uitvoering.  Fetscher nam zijn crew mee naar de echte locaties en maakte daar optimaal gebruik van de grimmige omgeving. URBAN EXPLORER heeft zijn momenten en die zijn vooral te danken aan de effectieve, claustrofobische cameravoering. Daarbij kiest Fetscher niet  voor de standaard hitsige en irritante tieners die alleen aan seks, drank en drugs denken, zodat we tenminste niet direct een gruwelijke hekel ze hebben. Het zijn op zich sympathieke personages, die helaas wel voldoen aan het cliché van de overmatige stupiditeit.

De grootste troefkaart die Fetscher tevoorschijn tovert, is acteur Klaus Stiglmeier als de voormalige Oost-Duitse grensbewaker Armin. Stiglmeier ziet er met zijn diep gegroefde gelaat uit als een soort verwilderde kruising tussen John Huston en David Carradine en trekt werkelijk iedere scène naar zich toe. Met het verschijnen van Armin maakt de thriller plaats voor expliciete torture porn: hak-, breek- en snijwerk. Armin duikt in goede slasher-traditie overal en nergens op.

URBAN EXPLORER is een degelijke horrorfilm. Geen hoogvlieger, maar door nuances en een aardige twist net even interessanter dan veel van zijn collega’s.  Alleen het vreemde en abrupte open einde doet de wenkbrauwen danig fronsen.

Di: eOne  (Release op dvd : 15 augustus 2012). Copyright Constant Hoogenbosch. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 14 augustus 2012.

© Constant Hoogenbosch
14 augustus 2012