The Untold(2002)

Als Harlan Knowles (Lance Henriksen), directeur van Bio-Comp Industries, te horen krijgt dat zijn dochter Tara met een Lear Jet van de zaak is neergestort in een onherbergzame streek in Noord-Californië, zet hij een expeditie naar het toestel op poten. Niet in de eerste plaats om zijn dochter te hulp te schieten, maar om het prototype van een DNA-veldtester, dat zich aan boord bevindt, veilig te stellen (de verkoop van dit revolutionaire apparaat moet zijn noodlijdende bedrijf van de ondergang redden).

Complicaties ontstaan als blijkt dat de Lear Jet bij het maken van een noodlanding het wijfje van een Sasquatch (ook bekend als Bigfoot) heeft geraakt, dat aan haar verwondingen is bezweken. Buiten zinnen van woede neemt de reusachtige Bigfoot wraak op overlevenden van de ramp en expeditieleden. Dat THE UNTOLD (Jonas Quastel, 2002) überhaupt is verschenen, al is het maar op video, mag een wonder heten. De film werd in de herfst van 2001 in en rond Vancouver, Brits-Columbia, Canada, geheel op locatie gedraaid terwijl noodweer de eerste tot en met de laatste draaidag teisterde – iets dat bij het bekijken van de film pijnlijk duidelijk wordt. Twee regisseurs verlieten de productie; de Canadese tv-regisseur Jonas Quastel werd aangetrokken om het karwei af te maken. Voortdurende onenigheid over de vraag wat precies het centrale thema van de film is, deden Lance Henriksen en Russell Ferrier voortijdig opstappen. Nog steeds aarzelt het werkje tussen een recht-toe-recht-aan- actiefilm, een monster on the rampage-avontuur en een soort bewustwordingsdrama, en deze onzekerheid is er de oorzaak van dat THE UNTOLD als een nachtkaars uitgaat (de ultieme confrontatie tussen Henriksen en Bigfoot is een regelrechte lacher en ondergraaft bovendien alle voorgaande karakterinformatie). In een poging om de vuile was zoveel mogelijk binnenskamers te houden en alle horden zo elegant mogelijk te omzeilen, heeft Quastel ervoor gekozen de film op te bouwen uit een grote hoeveelheid korte scènes verbonden door zwartfilm, wat de indruk wekt alsof men naar het beeld van een regelmatig haperende projector zit te kijken. Een direct gevolg hiervan is dat de film geen enkele spanning genereert. Een teleurstelling voor kijkers die hoopten Lance Henriksen nog eens in de slag te zien met een monster of alien, een rol waarmee de acteur sinds ALIENS (1986) meestal wordt geïdentificeerd. Als operatie om een door omstandigheden gefragmenteerde productie te redden is THE UNTOLD interessant, als bezienswaardig werkstuk kan de film worden gemist.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #59, p32.

© Erique J. Rebel
    Untold