In de bioscoop kom je het genre niet meer tegen, op video sporadisch nog wel: de portemanteau- of episodefilm. Meestal gaat het om een serie van drie of vier korte filmpjes van twintig a dertig minuten elk, verbonden door een raamvertelling dan wel aan elkaar gepraat door een zogenaamde ‘gastheer’.
De formule gaat terug tot de jaren ’40 (DEAD OF NIGHT), maar meestal blijken de horrorcomics van uitgever E.C. uit de jaren ’50 de belangrijkste inspiratiebron – van rechtstreekse adaptaties als TALES FROM THE CRYPT en THE VAULT OF HORROR tot George Romero’s CREEPSHOW. TWISTS OF TERROR telt drie verhalen, elk ingeleid door een kluizenaar die de kijker, temidden van stapels kranten met koppen als ‘Serial Killer Strikes Again!’, voorhoudt dat het niet pluis is ‘out there’. En dat blijkt te kloppen. In The People You Meet komt een verliefd stelletje met de auto in een greppel terecht. De langharige en bebaarde hillbilly die hen een lift aanbiedt, ontpopt zich al gauw tot een nazaat van de inteelt-griezels uit DELIVERANCE en THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE. Als hij ook nog gezelschap krijgt van een al even gestoorde partner lijkt het lot van de tortelduifjes bezegeld. Maar dan dienen onder het motto ‘de bedrieger bedrogen’ de twists uit de titel zich aan en maakt de scenarist zich er wel erg makkelijk vanaf. In het derde filmpje, Stolen Moments, draait het eveneens om de omkering van de dader/slachtoffer-rol. Hier is het dunne verhaaltje bovendien een doorzichtig excuus om de hoofdrolspeelster ‘functioneel’ van haar jurkje te ontdoen. Met het middelste verhaal, The Clinic, is het al even droevig gesteld. Op de vlucht voor een hondsdolle Duitse herder vlucht een handelsreiziger een kliniek binnen, waar de arts, verpleegsters en patiënten zich merkwaardig gedragen. En wat doet dat bloed daar aan de muur? Zouden de gekken soms het gekkenhuis hebben. . Maar goed, laat ik niet alles verklappen. Met TWISTS OF TERROR wordt de slechte reputatie van de portemanteau-film eigenlijk alleen maar bevestigd. ‘Drie halen, een betalen’ doe je in de supermarkt; niet in de bios en zelfs niet in de videotheek. * Copyright Steef de Koning. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. .Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #35, p9.