The Watch(2012)

In THE WATCH staat weer eens een alien invasion op stapel. Hoe je die te lijf gaat? Met veel bier en onderbroekenlol natuurlijk.

Evan Troutwig (Ben Stiller) heeft het allemaal: een sexy echtgenote en een comfortabel huis in het idyllische Glenview, Ohio. Maar supermarktchef Evan is ook een liberale tegenhanger van The Stepford Wives. In de grappige openingsscène zien we hem door het stadje joggen, terwijl hij op de soundtrack trots vertelt over zijn vriendschappen met leden van diverse etnische minderheden. Hij zwaait naar een oude Indiaan en laat zich lachend natspuiten door een Aziatische vrouw. Nu alleen nog even werk maken van een African-American en Evans multiculturele collectie is compleet.

Wanneer op een ochtend de nog maar net genaturaliseerde Mexicaanse bewaker van de supermarkt in stukken gescheurd op zijn post wordt gevonden, staat Glenview op z’n kop. Er waart een moordenaar rond en modelburger Evan besluit een burgerwacht samen te stellen. Evans oproep levert hem uiteraard niet het slagvaardige A-Team op dat hij voor ogen had, maar drie minkukels voor wie het goede leven bestaat uit zuipen en aan de lopende band schunnige grappen maken. Nee, niet heel Glenview bestaat uit Stepford Men.

Zet vier erkende funny guys, met naast Stiller Vince Vaughn, Jonah Hill en de Brit Richard Ayoade, bij elkaar en je hebt de lachers vanzelf op je hand, moet regisseur Akiva Schaffer (Saturday Night Live) gedacht hebben. Vooral wanneer de moordenaar eigenlijk ook een grap blijkt te zijn: een potsierlijke doorsnee-alien die een spoor van groen slijm achterlaat.

De Red Band-trailer van de film geeft een aardige indruk van de op verregaande meligheid gestoelde interactie tussen de vier hoofdpersonen. En eerlijk is eerlijk, zodra het kwartet zijn verdedigingsstrategie doorspreekt, borrelt er heus wel eens een aardig stukje dialoog op. Maar uiteindelijk overheerst toch irritatie over het gemakzuchtige scenario, dat op geen enkel vlak ambitie toont. De satirische aanzetten krijgen geen vervolg. Ervoor in de plaats wordt Evans onvruchtbaarheid, die hij een film lang verzwijgt tegenover zijn vrouw, breed uitgemeten. Maar hoe lang blijven grappen over ‘shooting blanks’ leuk?

En de aliens? Die worden doodgewoon opgeblazen, waarna Stiller en co. in slow-motion uit de stofwolken opdoemen. Zei ik al dat originaliteit bij Schaffer niet hoog op de agenda stond?

Di: 20th CenturyFox  (NL: 23 augustus, B: 15 augustus) Copyright Phil van Tongeren. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 23 augustus 2012.

23 augustus 2012