Als je in een horrorfilm zit, is verhuizen naar een afgelegen huisje in een eeuwenoud Iers bos natuurlijk vragen om problemen. Niet voor niets luidt de tekst van het kinderliedje: If you go out in the woods today, you’d better not go alone. It’s lovely out in the woods today, but safer to stay at home.
‘Bomendokter’ Adam (Joseph Mawle) verhuist met zijn vrouw Clare (Bojana Novakovic), babyzoontje Finn en de hond naar een molenaarshuis in een Iers bos dat op de nominatie staat gekapt te worden. Bij aankomst wordt het gezinnetje geconfronteerd met een excentrieke buurman, Colm (Michael McElhatton), die hen waarschuwt voor ‘The Hallow’, een volk van “fairies, banshees and babystealers” dat in het bos zou leven. Natuurlijk negeren de nuchtere stadsmensen de waarschuwingen. Niet zo slim, want binnen de kortste keren staan er demonische wezens voor de deur, die ook nog eens een olieachtige drab afscheiden die alles infecteert waarmee het in aanraking komt.
THE HALLOW (originele titel: THE WOODS) is de debuutfilm van Corin Hardy die een verleden heeft als videoclipregisseur en special effects artist. THE HALLOW onderscheidt zich dan ook voornamelijk op visueel vlak. Hardy gebruikt veel practical effects, slechts hier en daar aangevuld met CGI. Dat betaalt zich uit, want het uiterlijk van de boswezens mag er wezen; een kruising tussen zombies en zeemonsters. Soms doen ze ook denken aan het creatuur uit THE THING, een film die Hardy samen met THE EVIL DEAD als inspiratiebron noemt. THE HALLOW is ook mooi geschoten. De Nederlandse d.o.p. Martijn van Broekhuizen laat de donkere film af en toe oplichten in sfeervolle groen- en roodtinten.
Had Hardy maar net zoveel aandacht besteed aan de personages en de uitwerking van het verhaal. We leren Adam en Clare nauwelijks kennen, waardoor het lastig is met ze mee te leven. Dat komt de spanning niet ten goede in een film die toch al moeite heeft echt eng te worden; slechts in één scène, waarin Clare bijna gegrepen wordt door een demonenhand, is de spanning echt voelbaar. Hardy heeft duidelijk een voorliefde voor het genre, met alle bijbehorende clichés: de cynische buitenstaanders versus de bijgelovige plattelandsbewoners, de hond die naar iets onzichtbaars gromt, de auto die niet wil starten, elektrische apparatuur die plots op hol slaat, enzovoorts. Teveel vragen blijven ook onbeantwoord: over de voorgeschiedenis van de locals met de monsters bijvoorbeeld, of over de oorsprong van hun infectueuze drab.
THE HALLOW is een film die aan de ene kant sympathie wekt omdat de liefde voor het genre er vanaf straalt, maar aan de andere kant te voorspelbaar blijft om de kijker bij de les te houden. Jammer, er had zeker meer ingezeten. Gelukkig is Hardy’s onmiskenbare visuele talent niet onopgemerkt gebleven. Hij is ondertussen al de vierde regisseur die aan de nieuwe versie van THE CROW gelinkt wordt. Of die steeds weer uitgestelde remake er ooit nog gaat komen valt te bezien, maar THE CROW was ook een film die style boven substance plaatste, dus wat dat betreft past Hardy goed in het plaatje.
Di: Just Entertainment. Vanaf 23 februari 2016 op dvd en blu-ray. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 maart 2016.