Thale(2012)

Op de cover wordt THALE aangekondigd met: “After TROLL HUNTER the next fantasy thriller from Norway!” Dat schept verwachtingen want THE TROLL HUNTER was een bescheiden hit die het met name goed deed in het festivalcircuit. THALE is echter in alle opzichten een totaal andere film.

Naast het land van herkomst is de enige andere overeenkomst dat beide films gebruik maken van wezens uit de Scandinavische volksverhalen. Welk wezen dat is in THE TROLL HUNTER, laat zich raden. In THALE staat de Huldra centraal; een verleidelijke en gevaarlijke bosbewoonster met bovennatuurlijke gaven.
THALE speelt zich grotendeels af en in en rond een huisje in het bos. Twee forensische schoonmakers, Leo (Jon Sigve Skard) en Elvis (Erlend Nervold), zijn hierheen gestuurd om de restanten van de – reeds lang geleden overleden en door wilde dieren verscheurde – eigenaar op te ruimen. Tijdens hun zoekactie ontdekken ze onder het huis een kelder met laboratorium. Leo vindt dat ze de boel de boel moeten laten totdat de baas er is, maar Elvis kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Terwijl hij in het lab rondneust, komt er uit een bad met een melkachtige vloeistof opeens een naakte vrouw tevoorschijn…

Voor een met digitale camera gefilmde lowbudgetfilm ziet THALE er verbazingwekkend goed uit. Regisseur Aleksander Nordaas nam ook de cameravoering en montage van deze film voor zijn rekening en levert puik werk af. Opvallend is vooral de sfeervolle belichting. De digitale effecten overtuigen niet altijd, maar zijn wel effectief omdat Nordaas ze slechts spaarzaam gebruikt. Erlend Nervold, Jon Sigve Skard en Silje Reinåmo, die de rol van THALE speelt, krijgen veel ruimte om hun personages neer te zetten en acteren erg goed.

Wat minder sterk, helaas, is het scenario. Belangrijke details in het verhaal zijn onduidelijk of ongeloofwaardig en dat gaat op den duur irriteren. Hoe lang heeft THALE in dat bad gelegen? Als dát haar familie is – waarom ziet ze er dan zo uit? En wie zijn die mannen die haar zoeken? Nordaas maakt voor de scènes over THALE’s achtergrond bovendien zoveel gebruik van voice-over dat je je, ondanks de mooie plaatjes, soms afvraagt of hij niet beter een luisterboek had kunnen maken. Waarschijnlijk was er eenvoudigweg niet genoeg geld om interessantere flashbackscènes te schieten. Zo bezien verdient THALE het oordeel van de twijfel. THALE is een redelijke geslaagde fantasy-horrorfilm en maakt nieuwsgierig naar Nordaas’ volgende. Hopelijk krijgt hij dan de beschikking over wat meer centjes.

Distributie: Splendid. Release: 28 maart 2013. Copyright: Erik van ’t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepulbliceerd in Schokkend Nieuws #101.

14 april 2013
    Thale